Leo

Tiden 2017 E-bok

Søtten år gamle Leo ser mer enn andre. Vannet som stiger fra innsjøen. Fugleguttene som løper omkring i gatene. Vakre Yvonnes øyne. Han jobber som altmuligmann for kirkekoret. Dirigenten har også skaffet ham et sted å bo etter at han måtte flytte hjemmefra. Fra vinduet i hybelen kan han se ned på huset til Yvonne, som han av og til får lov å besøke. Hun bor alene sammen med datteren Janis.

Guttekoret er kjent for alle i byen. Sangen fra kirken er umulig å ikke bli berørt av. Men det som foregår bak lukkede dører på dirigentens kontor, er alt annet enn vakkert. Det er også noe Leo ser. Men vil folk tro ham hvis han forteller det han vet?

Forlag Tiden

Utgivelsesår 2017

Rystende og smertefull roman om en sytten år gammel ungdom som er sviktet av alle. Vakkert skrevet med stor innsikt, men også brutal. Les mer i bloggen her

Leo av Bror Hagemann handler om en 17 år gammel gutt med store psykiske utfordringer som blir grovt sviktet av de fleste rundt seg. Handlingen foregår på Gjøvik på tidlig 80-tall. Leo kan ikke bo hjemme med sin mor mer, men får hjelp til å finne et sted å bo og får hjelpe den lokale lederen for kirkekoret med litt av hvert. Men for å få fortsette å være en akseptert del av lokalsamfunnet må Leo finne seg i å bli utnyttet og holde på hemmeligheter han vet ikke er riktig. Dette får konsekvenser som selvskading og utagerende oppførsel. Lyset i livet hans er den unge alenemoren Yvonne som han besøker så ofte han kan, men ikke får helt innpass hos. Hun kaster han ofte ut, men han gir deg ikke, og noen ganger får han bli.

Boken er skrevet fra Leos eget ståsted og språket bærer preg av det med en noe skrantende grammatikk. Når en først blir vant med det er det ganske effektfullt, da jeg som leser kommer nærmere inn på Leo. Han klarer ikke alltid å skille fantasi og virkelighet og blander drømmene sine om UFOer og vannet som stiger i innsjøen inn i livet sitt. Bror Hagemann har skrevet en veldig vond bok med noen svært (!) sterke scener, en bok som får meg til å tenke på begrepet skittenrealisme. Jeg er dog muligens litt enig med VGs anmelder om at den hadde blitt enda sterkere som novelle, da jeg opplevde den av og til som gjentakende og at den mistet litt styrke enkelte steder. Blir litt vag her for jeg klarer ikke helt å sette ord på hva som skurret littegrann underveis, men kjente meg igjen da jeg leste nevnte anmeldelse. Men som sagt en veldig god bok, og jeg er veldig for flere romaner om vanskeligstilte mennesker i samfunnet vi ikke hører så mye om, og har skjønt at Bror Hagemann er en forfatter som har gjort dette flere ganger.

Først publisert her.

• "Så faller jeg - dikt" av Rebecca Wexelsen
  • "Det står til liv - kortprosa og foto" av Siri Økland
  • "Superlangsom - dikt" av Kristian Bergquist
  • "Finna kyrkjedøra i meg" av Per Helge Genberg
  • "Ti minutters stillhet - rugbyspillerne som forsvant fra Mar del Plata" av Claudio Fava