Lenker

bind 1

Storskriftforl. 1999 Innbundet

I denne tredje boka om Julie er handlingen lagt til krigens dager, noe som gjør at det hverdagslige settes i et annet lys og menneskene stilles overfor uvante krav. Splid og mistenkeliggjøring, håp og forsoning løper igjennom alt som skjer. For Julie og hennes familie er det ingen mangel på begivenheter som hører den vanlige tilværelsen til. Også i en absurd virkelighet er menneskene først og fremst til for hverandre, og de avgjørende hendelsene skyver alt annet til side. De andre bøkene er: Julie og Som dine dager er.

ANNE KARIN ELSTADLenkerBIND 1 Anne Karin Elstad er født på Nordmøre i 1938 og slo igjennom allerede med debutromanen "Folket på Innhaug", som ble utgitt i 1976. Hun er en av Norges aller mest leste forfattere, og både hennes historiske fortellinger og samtidsromaner har nådd et stort publikum. "Lenker" er tredje boken om Julie og familien hennes på Storvik. Med Den annen verdenskrig som dramatisk bakteppe skildres livet på gården. NS-familien på Ås skaper nye skillelinjer i bygda, og i Julies familie skaper det konflikt at svogeren er medlem av Nasjonal Samling.Anne Karin Elstad skildrer med stor innlevelse krigshverdagen på bygda. Krigsårene preges av mistenkeliggjøring, splid og hat på den ene siden, og samhold og lojalitet på den andre. Samtidig går hverdagslivet sin vante hang, men tiden gjør at alt det dagligdagse settes i et annet lys. Alt man sier og gjør kan få store og farlige konsekvenser. Les mer om Julie i "Julie" (Storskriftforlaget 1997) og "Som dine dager er" (Storskriftforlaget 1997). "Lenker" utgis i to bind i storskrift. Dette er bind 1.

Forlag Storskriftforl.

Utgivelsesår 1999

Serier Storskriftserien Julie (3 - del 1)

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid 1939-1945