Lengselens år

Forlaget Nord 2004 Innbundet

Handlingen foregår i Seljenes, ei værslitt bygd i en avsides fjord nordpå, hvor det er funnet store mengder kalk i fjellet. Nå skal det bygges sementfabrikk på stedet. Romanen skildrer et samfunn som møter den nye tiden og utviklingen når den nye sementfabrikken bygges. Romanen Snøen er aldri hvit er en frittstående fortsettelse av denne romanen.

Forlag Forlaget Nord

Utgivelsesår 2004

Omtalt tid 1900-1945

Omtalt sted Nordland

Flott lesing med nydelig poetisk språkbruk. Litt sjeldent med så flott språkbruk, lage liksom en til dimesjon til fortellinga. Fortellinga har i seg den universelle forskjellen med småfolk sine kår i motsetning til væreier, lensmann og øvrigheta.
Måtte skaffe meg oppfølgingsromanen "Snøen var aldri hvit" med en gang jeg var ferdig med "Lengselens år".

Bøker som omhandler Tysfjord-samfunnet. Primært skjønnlitteratur.

• "Snøen er aldri hvit" av Frank A. Jenssen
  • "Saltbingen" av Frank A. Jenssen