Lek med speil

Aschehoug 1992 Heftet

Miss Marple drar på besøk til en barndomsvennine, Carrie Louise Serrocold, som bor på godset Stonygates sammen med sin tredje mann. Godset har de innredet til en internatskole for ungdomsforbrytere som her psykoanalyseres og omskoleres av en gruppe psykologer, psykiatere, terapeuter og lærere. Men det er noe som ikke stemmer. En kveld blir Mrs. Serrocolds stesønn funnet drept. Det viser seg også at Mrs. Serrocold gjennom lengre tid er blitt utsatt for forgiftningsforsøk. Miss Marple mener det er en sammenheng mellom disse hendelsene.

Utgivelsesår 1992

ISBN13 9788203170621

EAN 9788203170621

Genre Politi og detektiver Krim

Originalens tittel: They Do It with Mirrors

«I forgiftningsforsøk? Men store gud, De vil da ikke si at han ble forgiftet først, og så skutt etterpå. Nei, vet De hva, det ville da være litt for sinnssvakt, selv i en detektivroman!»

«Hun var jamen skarp, den gamla,» sa konstabel Lake, da Miss Marple gikk ut av værelset.

[«…]Det er noe galt et sted og nå vil jeg at du, Jane, skal reise dit ned og finne ut hva som er i veien.»
«Jeg?» ropte Miss Marple. «Hvorfor akkurat jeg?»
«Fordi du har en god teft når det gjelder den slags ting. Det har du bestandig hatt. Du har alltid sett så søt og uskyldig ut, Jane, men innerst inne er du aldri blitt overrasket over noe, fordi du bestandig tror det verste.»
«Det verste er så ofte sant,» mumlet Miss Marple.
«Jeg kan ikke begripe hvorfor du har så små tanker om menneskenaturen, du som lever i den yndige og fredelige landsbyen ute hos dere, der allting er så gammeldags og skikkelig.»
«Du har aldri bodd i en landsby, Ruth. De tingene som foregår i en fredelig og skikkelig landsby, som du sier, ville kanskje forbause deg.»

Gjør at jeg kan gå på skattejakt. Her er helgens funn :-)

• "Før lyset faller - og andre historier" av Agatha Christie
  • "Parker Pyne ordner opp" av Agatha Christie