Leieboeren

av (forfatter) og Hanne Herrman (oversetter).

Bokvennen 2011 Innbundet

Den anonyme funksjonæren Trelkovsky dras inn i en marerittaktig tilværelse da han flytter inn i en ny leilighet i Rue Pyrénées i Paris. Husreglene er svært strenge i bygården, og frykten for å vekke naboenes forargelse blir hans viktigste drivkraft.

Lettet over ikke å bli husløs flytter den anonyme funksjonæren Trelkovsky inn i sin nye leilighet i rue Pyrénées i Paris. Den tidligere leieboeren er nylig død etter å ha kastet seg ut av vinduet. Både de uskrevne og skrevne husreglene er strenge i leiegården, og gradvis vikles Trelkovsky inn i en marerittaktig tilværelse der redselen for å vekke naboenes forargelse blir den viktigste drivkraften i livet. Angsten gjør ham venneløs og isolert og hans latente tvil på egenverd antar etter hvert gigantiske dimensjoner. Ute av stand til å knytte seg til andre, isolerer han seg stadig mer og mistenker alle for å ville ham ondt. Det ender med forferdelse. Leieboeren er oversatt til en rekke språk og danner ogsåutgangspunkt for Roman Polanskis film The Tenant. Roland Topor (1938-1997) var fransk illustratør, maler, forfatter og filmskaper av polsk-jødisk opprinnelse. Hans mest kjente verk er Le Locataire chimérique (Leie.boeren), som her for første gang foreligger i norsk oversettelse.

Forlag Bokvennen

Serie Stig Sæterbakkens utvalgte

Omtalt sted Paris

En ubehagelig, og ikke minst spennende, bok. Til tider også litt morsom. Handlingen i "Leieboeren" foregår i Paris. Hovedpersonen leier en leilighet som står tom, da kvinnen som eide leiligheten hoppet ut av vinduet. Kvinnen dør, og hovedpersonen overtar leiligheten, men under strenge premisser. Det er stadig dunking i gulver, tak og i vegger. Misfornøyde naboer som banker på dørene, klager på støy og bråk ved hver minste lyd. Han føler seg stadig mer forfulgt og overvåket, og det begynner å skje mystiske ting i leiegården. Det hele skal vise seg å bli et skikkelig mareritt. Som leser kan du virkelig føle på panikken og angsten, som en krypende despereasjon etter å komme til neste side for å se hvordan handlingen utvikler seg...

Langsomt gikk han bortover kaia langs Seinen. Det var hit han pleide å komme når han hadde noen timer fri. Kaien var grå og Seinen skitten. Bokselgernes boder var like frastøtende som søppelskur. Intellektuelle fillesamlere rotet skamløst rundt i søpla på leting etter litt åndelig føde. Fant de noe, grafset de det til seg; grådigheten sto malt i ansiktet på dem.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "Vekten" av Don DeLillo
  • "Mann går inn i et rom" av Nicole Krauss