Legen som visste for mye

Gyldendal 2008 Innbundet

Den unge assistentlegen Mads Helmer faller i unåde på den kirurgiske avdelingen der han jobber etter at en ti år gammel jente dør på operasjonsbordet. Han får seg ny jobb på øya Hitra, men når Gammeldoktoren på stedet dør i en bilulykke strømmer utfordringene på.

Legeroman med moderne vri Det er snøvær og snart advent. En hjort løper ut i veien, en bil forsvinner over autovernet, og den unge legen Mads Helmer får brått en stor utfordring: Han blir alene som distriktslege på Hitra. Mannen i bilen er nemlig "gammeldoktorn" Aldus Corneliussen, den alle på øya har satt sin lit til gjennom flere tiår. Og den alle nye leger har måttet konkurrere med. Mads oppdager etter hvert at Corneliussens autoritet beror på noe annet enn anstendig legearbeid. Hans voldsomme arbeidskapasitet strakte seg i retninger, og skaffet ham kontroll over mer enn liv og død. Mads kan ikke gå ut med dette før han har undersøkt saken, men hvor langt kan man komme på et sted der alle bærer på hemmeligheter? Så dukker Corneliussens datter opp. Hun viser Mads noe som åpner øynene hans.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205375857