Le Monde diplomatiques miljøatlas

analyser og løsninger

av (redaktør), Philippe Rekacewicz (redaktør), Agnès Sinaï (redaktør), Dominique Vidal (redaktør), Geir Uvsløkk (oversetter), Remi Nilsen (oversetter) og Le Monde diplomatique (utgiver).

Spartacus 2009 Innbundet

Dette atlaset fremstiller klodens tilstand og miljøproblemene planeten vår står overfor. De globale miljøproblemene blir analysert, og løsningene som har blitt presentert de siste årene blir vurdert. Boken tar blant annet for seg ekstremvær, klimaflyktninger, biodrivstoff, energiforekomsten negawatt og hvordan byer som New York, Los Angeles, Freiburg og Dongtan forsøker å løse sine miljøproblemer.

Gjennom 150 kart og grafer viser denne boka hvilke faktorer som påvirker miljøet mest, og hvor problemene er størst. Disse visuelle framstilingene gir meget nyanserte og ofte overraskende bilder av klodens tilstand. Atlaset inneholder også 42 artikler skrevet av internasjonale miljøeksperter. I første del av boka kan vi lese om hva som truer planeten i dag, i andre del om hva som kan redde den. Kartene og grafene er tegnet på bakgrunn av statistikk fra blant annet FN og EU. De er utformet av kartografer tilknyttet FNs miljøprogram. Utgitt i samarbeid med Le Monde Diplomatique Norge.

Forlag Spartacus

Utgivelsesår 2009