Lappjævel!

ISBN13 9788203268021

EAN 9788203268021

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Finnmark

Finmark på 50-tallet: Sammol er på vei til internatskolen, men Sammol vil hjem. Faren sier at hvis han ikke går på skolen, blir foreldrene satt i fengsel; han må gå på skolen. Sammol snakker bare samisk og kvensk, men på skolen må han snakke norsk. Hvordan skal han få til det? Han får ikke hete Sammol lenger heller, men Samuel. Skolen blir et mareritt. Her er han nederst på rangstigen, og blir sovesalens og klasserommets hakkekylling. Han må bli mer norsk, men det er lettere sagt enn gjort.

Dette er en fiktiv historie, men den er likevel sann, for mange samiske barn hadde det nok akkurat som Sammol/Samuel på den tiden. Det er både rystende og skremmende å lese om, og veldig viktig at også dagens unge lesere får et lite innblikk i en mørk del av vår historie.

Synes slutten var litt uforløst og «enkel».

I Kathrine Nedrejord sin ungdomsroman følger vi historien til en samisk gutt som tvinges til å starte på internatskole. Sammol kan ikke norsk, men har ikke lov til å snakke samisk på skolen. Han får en tøff, snarere grusom behandling av både lærere og andre unger. Sammol må finne seg i mye, og det blir en smertefull dannelsesreise. Når du tar språket og kulturen fra et menneske, hva skjer da?

Dette er en ungdomsbok som er nominert til bokbloggerprisen 2021, og som jeg vil ta i bruk med mine elever på ungdomsskolen.

Trist internatskole-roman. Fryktelig å lese om overgrep fra lærere. Dessverre lite troverdig slutt.

Om å være samisk barn på 50-tallet og bli tvangssendt på internatskole der du havner aller nederst på rangstigen. Fremst i klasserommet sitter de norske barna, så de kvenske som er litt høyere i rang og aller bakerst de samiske barna - som kanskje kunne få flytte lengre frem om de lærte seg norsk godt nok.

Vond lesing dette, men jeg betviler dessverre ikke at det var sånn. Kathrine Nedrejord skriver godt, som vanlig, men jeg synes slutten var litt pussig i denne boka.

Det er umulig å snakke om naturen i dalen på norsk. Det blir bare borte. Til og med året blir mindre. På samisk har vi åtte årstider. På norsk krymper det sammen og blir til fire.

Å lære norsk er ikke bare å lære språket.
Det gjelder å klippe vekk alt som ikke passer inn.

Vil du lese bøkene som nomineres til bokbloggerprisen

Samlesingsplanen

bilde

Bøkene av Anders Totland skal leses i forbindelse med et forfatterbesøk i skolen - eller tenker jeg å samle viktige ungdomssbøker i denne listen etterhvert som de dukker opp og tas i bruk med elevene - felles lesing og bøker som jeg får anbefalt som godt lesestoff for elevene mine.

• "Kampen - roman" av Geir Egil Eiksund
  • "Ulv ulv" av Elin Viktoria Unstad