Langsomt lukker jeg døren

en roman

av (forfatter) og Helene Limås (oversetter).

Vigmostad Bjørke 2021 Heftet

Kjærligheten kan ha ufattelige konsekvenser. En ny rørende og vakker roman fra Linda Olsson. Helga lukker forsiktig døren til huset hun har bodd i de siste sju årene. Hun har gitt det bort, til en ung mann og hans lille datter. Men før hun forlater stedet for godt, tar hun for siste gang en tur til Hamilton Beach, stranden hvor hun har funnet trøst etter en fantastisk kjærlighetshistorie som startet i Paris for åtte år siden. En kjærlighet som fikk enorme konsekvenser for hele hennes tilværelse. Først et lykkelig familieliv, et elsket barn og så en katastrofe som sønderslo hele hennes eksistens. Er de mulig å finne tilbake til seg selv etter at tragedien har rammet? Og tør man å bli glad i andre mennesker på nytt?

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2021

ISBN13 9788241954665

EAN 9788241954665

Omtalt sted New Zealand

Helga har gitt bort huset sitt i Auckland. En ung mann og hans tre år gamle datter, skal nå flytte inn. Før hun drar til Europa, går Helga til Hamilton Beach. På stranda har hun funnet trøst etter et stort tap. Historien startet i Paris åtte år tidligere. En kjærlighetshistorie som snudde tilværelsen opp ned. Et familieliv med et barn, og deretter en katastrofe som slo Helga i bakken.

Nydelig og lavmælt med godt språk. Sakte nøstes historien opp, og spørsmålet er - kan Helga bli glad i mennesker nok en gang?

Stille og gripende bok om sorg, kjærlighet og reisen tilbake til verden og hverdagen etter at katastrofen har rammet. Vakkert skrevet av Linda Olsson. Tvang meg selv til å lese sakte for å nyte roen og dybden i denne perlen av en bok.

Fin , rørende bok. Må si at den norske tittelen er vakker og kler boken bedre enn originaltittelen som er Hamilton Beach, litt kjedelig synes jeg.

En vakker og vemodig bok om sorg og kjærlighet, og hvordan kjempe seg tilbake til det gode livet. Lavmælt og lettlest.

Jeg tenker meg at hvert øyeblikk, hvert skritt er forbundet med et stort antall muligheter. I tid og rom. Skal jeg gå ut nå, eller om en time? Gå til høyre eller venstre? prate med den personen jeg møter, eller ikke? vi har så mange valg, selv om vi ikke alltid ser dem, eller hvilke konsekvenser de kan komme til å få.

Det finnes øyeblikk som som for alltid etser seg fast. Øyeblikk som som representerer det vakreste, det lykkeligste, det beste i livet. Jeg tror de alltid er flyktige. Det ville vært umulig å være så lykkelig i mer enn noen korte øyeblikk. Jeg skulle ønske at det var slik med de andre også. De som også etser fast. De styggeste, tristeste, de grusomste. Men på sett og vis er det kanskje det samme. Kanskje er det ikke mulig å være så fortvilet mer enn korte stunder. Kanskje er det derfor man orker å leve videre. Med minnet om det aller lykkeligste. Og minnet om det vanskeligste. Bare minnet.

Men noen ganger tvinger man seg selv til å se bare det man vil se. Eller det man orker å ta inn over seg.

Men kanskje er det slik at den tid og de hendelser som leder frem til cresendoet, er av minst like stor betydning? Det å lengte kan vise seg å være større enn å komme frem. Og mye lykkeligere.

Menneskenes evne til å se det de ønsker å se, kjenner ingen begrensninger.

• "Regnvokteren" av Tatiana de Rosnay
  • "Som en fjær i vinden" av Sofia Lundberg