Langs landeveien mellom Cottbus og Berlin

EAN 9788202589943

Genre Magisk-realistisk litteratur

Omtalt sted Tyskland

God ide, dårlig gjennomført

Det begynte så lovende – og endte i et langtrukkent gjesp. Fosnes Hansen har skrevet et slags eventyr; mye spøk og moro mot et brutalt bakteppe. Mennesker og dyr snakker sammen, alt er besjelet, fra aviser til lenestoler, selv vorten på vaktkommandantens nese legger seg borti sin verts anliggender. Og et attentat eller opprør er under oppseiling. Mennesker er ikke de de gir seg ut for å være, og bestialske mord skjer. En god opptakt til en ellevill historie.

Baksideteksten presenterer boken som en thriller og en komedie. De omkring hundre og femti første sidene (av 454) moret meg og pirret min nysgjerrighet. Jeg humret over tøyseord og snedige formuleringer, bruken av vår tids slang i en åpenbart fjern fortid, en ram samfunnskritikk, og jeg lot meg sjarmere av katten. Men det holder ikke å bare holde på i samme dur side etter side! Boken mangler et driv, en spenning eller entusiasme som gir deg lyst til å lese videre. De stakkars menneskene vekket så godt som ingen følelser i meg (kanskje med unntak av den yngste gullmakeren). Det aparte samfunnet skapte minimalt med bilder eller fantasier. Selv om det skjer både det ene og det andre, kjentes det som forfatteren bare tråkket rundt i den samme grøten (om jeg kan si det sånn). En lek med ord kan være morsom og givende, her ble den etter hvert mest kjedelig og uttværende. Så mange gode anmeldelser, og en bok jeg til slutt kjempet meg gjennom bare for å fullføre.

Et lite irritasjonsmoment; Fosnes Hansen avslutter alle kapitlene med Men, og lar første setning i neste kapittel ta tak i dette men’et. Det fungerer fint der men’et er et reelt men (dvs. at det som kommer, står i motsetning til det foregående). Men i de fleste tilfellene er Hansens men bare en effekt, overflødig og irriterende.

Terningkast tre eller fire, jeg greier ikke å bestemme meg.
PS: Så tok jeg en beslutning likevel, muligens vel streng.

Jeg lurer virkelig på hva som er vitsen med denne boken. Original så det holder, men hva i alle dager er det forfatteren vil? Underholde? Vise frem kreativiteten og fantasien sin? Angrer på at jeg ikke ga den opp. Den var ikke verdt tiden det tar å lese den.

En artig, helsprø blanding av burlesk eventyr, ordlekende fabel, surrealistisk drøm og dystopisk røverroman.

Legger ut bøker vi har lest i lesesirkelen.

• "Det falne landet" av Patrick Flanery
  • "Brønnøya - roman" av Stein Sørensen
  • "Forsøk på å bevege seg med mørkets hastighet - noveller" av Terje Holtet Larsen
  • "Vandrefalken" av J.A. Baker
  • "Stien med edderkoppredene - roman" av Italo Calvino
  • "Her er vi" av Graham Swift
  • "Ut av mørket, skinnende lys - (en sannferdig beretning om doktor David Livingstones siste år og dager på jorden og om hans siste reise fra Afrikas indre ut til kysten, fortalt av hans afrikanske ledsagere, i tre bind)" av Petina Gappah
  • "Første kjærlighet, siste olje" av Ian McEwan
  • "München" av Robert Harris