Lange kvelder på lufta

av (forfatter) og Tone Formo (oversetter).

Oktober 2009 Innbundet

Nord-Canada på 70-tallet. Harry, Dido, Gwen, Eleanor, Ralph og Eddy jobber i en radiostasjon i den gamle gruvebyen Yellowknife. Ingen av dem har sine røtter der, men har kommet av personlige grunner. De leter seg frem gjennom lokalsamfunnets nye og gamle historier, samtidig som et erotisk spill oppstår i gruppen. Mektige oljeselskaper planlegger verdens største gassrørledning gjennom den kanadiske villmarken, noe som bringer frem motsetninger. De seks legger ut på en farlig padletur langt fra sivilisasjonen som viser seg å bli dramatisk.

Handlingen i denne romanen foregår i det nordvestlige Canada midt på 70-tallet, og de sentrale personene er tilknyttet en radiostasjon i byen Yellowknife. Verken Harry, Dido, Gwen, Eleanor, Ralph eller Eddy har sine røtter der - de har kommet dit av ulike personlige grunner, alle med en dragning mot det nordlige og det arktiske. Som delvis fremmede i lokalsamfunnet må de lete seg frem til stedets nye og gamle historier, samtidig som et erotisk spill med tiltrekning og avvisning oppstår i gruppa. En pågående høring om urbefolkningens rettigheter i forhold til en planlagt gassrørledning bringer frem dype motsetninger. En lang kanoekspedisjon i den uberørte villmarken blir dramatisk. Lange kvelder på lufta er en roman om å lytte og bruke stemmen. Det er en fortelling med lyse og mørke erotiske undertoner - romantisk og elegant, men aldri romantiserende. "Utsøkt ... En sømløs og tidløs fortelling, mesterlig fortalt." Juryen for Giller-prisen "Inviterer til sammenlikning med Alice Munro og Margaret Atwood. Utenfor Canada tenker man på A.S. Byatt eller Annie Proulx." Times Literary Supplement

Forlag Oktober

Utgivelsesår 2009