Landing i Bodø

litterære bilder 1816-2016

Orkana 2016 Heftet

Karen Blixen, Gisken Wildenvey, Endre Lund Eriksen, Jules Verne, Joddski, Pelle Molin, Johan Bojer, Otto Sinding, Dag Skogheim, Johan Borgen, Kjartan Fløgstad, Bjørn Kjos, Inger Vonheim, Ellen Hofsø, Terje Stemland, Sissel Solbjørg Bjugn, Tor Eystein Øverås, Halvdan Sivertsen, Ero Karlsen, Herbjørg Wassmo, Mikkel Bugge, Tomas Evjen, Rune Nilsen, Gunnar Bull Gundersen, Nagel og enda noen flere ...
Hva har disse forfatterne og lyrikerne til felles? Jo, de har alle på en tydelig og gjenkjennelig måte gjort bruk av Bodø litterært, i romaner, noveller, dikt, sangtekster og reiseskildringer.
Gjennom litterære sitater og forfatterens egen stemme gir Landing i Bodø kunnskap om sider ved livet i Bodø som ikke framkommer i mer faghistoriske arbeider. Tekstene viser også hvordan tilreisende har opplevd møtet med Bodø og bodøværingene.
Det kollektive Bodø-bildet de ganske så forskjellige tekstene danner, viser en sammensatt og mangfoldig by i stadig utvikling og endring. Kanskje er det dette foranderlige, det skiftende og vekslende, som er Bodøs særtrekk?

Jan Oscar Bodøgaard (f. 1952) er historiker og har tidligere skrevet om arbeiderbevegelse, sjøfart og presse. Nå tar han leseren med på en litteratur i Bodø og omegn.

Bla i boka her

Forlag Orkana