Landfastlykke

Samlaget 2020 Heftet

Kunnskapsrikt og vittig om havarerte kjærleiksforhold og brukatastrofar.

Den dagen Mona skal til sjukehuset og få hjelp til å bli gravid, stikk ho av frå hovudstaden og mannen og køyrer heim til barndomsbygda.

Bruingeniøren skriv dagbok og tenker på Mona. Han veit ikkje at ho er på veg dit han er, men for lenge sidan kjente han ansiktet hennar betre enn sitt eige. Even tenker òg på Mona. Ho har ikkje fortalt kvifor ho reiser frå han, men han veit kva som plagar henne. Kva tenker Mona på? Tenker ho berre på seg sjølv, eller tenker ho på barnet ho ønsker seg? Ho reiser heim til barndomsøya, som skal bli landfast. Og snart vil dei tre møtast. Mona, bruingeniøren og Even.

BRIT BILDØEN er ein av våre fremste samtidsforfattarar. Ho debuterte i 1991 med diktsamlinga "Bilde av menn" og har sidan skrive barnebøker, romanar og essay. Ho er òg verksam som omsetjar. Bøkene til Bildøen er omsette til fleire språk, og ho er blitt tildelt fleire litterære prisar, mellom andre P2-lyttaranes romanpris for "Sju dagar i august" (2014) og Amalie Skram-prisen i 2020 for heile forfattarskapen.

Forlag Samlaget

Utgivelsesår 2020

Omtalt sted Vestlandet

Jeg elsker Bildøens lyriske måte å skrive på, og også de dype, menneskelige temaene hun borer inn i. Et aber med akkurat denne boken er det blir for mye av de passasjene som beskriver broer og ingeniørkunst knyttet til å bygge broer. Selv om broer opplagt er en metafor hun bruker. Men resten av boken, som går inn i dypet av menneskelige lengsler og indre kamper, er vakkert, innsiktsfullt og lyrisk skrevet.

Jeg har vært på en fin fin ferie og det ble noen ( les: flere) bokinnkjøp. Jeg har handlet mye på salg, bruktbokhandel og lignende. Jeg bare MÅ fortelle at jeg har vært på en bruktbutikk som selgte tidens billigste bøker til den latterlige prisen 1 kr!!!:O. Ja du hørte riktig!!!. Eg synest nesten at det var nesten som å si indirekte at bøker er egentlig ingenting. Jeg kjøpte der Sjelens Herre og Arsenikktårnet til 2 kr:D. Jeg angrer,angrer, angrer på at jeg ikke kjøpte novellesamlingen La stå! av Ingvild Rishøi for bare 1 kr.

• "Tvillingfeber - roman" av Brit Bildøen
  • "Animalium - bli med inn i dyrenes verden" av Katie Scott
  • "Å forkynne Guds ord klart og urent - utkast til en feministisk prekenpraksis" av Gyrid Gunnes
  • "Dra meg opp! - roman" av Lars Amund Vaage
  • "Ingenting her tilhører meg" av Sophia Saenger
  • "Mitt milde vesen - roman" av Brit Bildøen
  • "Norge om våren - roman" av Morten Øen
  • "Jar - roman" av Leonard Ibsen
  • "Framandkar - dikt" av Tarald Stein
  • "Anna+framtid søk" av Anne Ch. Østby
  • "Banjoland - noveller" av Jon Øystein Flink
  • "Verdt å vite fra grunnskolens pensum - samfunnsfag, historie, geografi, naturfag, fysikk, kjemi, biologi" av Håvard Tjora