Landet uten egenskaper

et essay om Østerrike

Abstrakt 2018 Heftet

Østerrike - et land midt i Europa. En gang et rike av mange nasjonaliteter, i dag en liten, velstående republikk. Østerrike-bildet er vakker natur og høykultur i byer som Wien og Salzburg. Et historisk blikk bak klisjeene viser at dette landet har fremstått i vidt forskjellige tapninger; fra det joviale keiserriket, via brutal klassekamp, fascisme og nazisme. Hitler lærte sitt jødehat i Wien, og mang en østerriker jublet da diktatoren tok sitt østerrikske hjemland tilbake i det tyske riket.
I 1945 var alt glemt. Gamle fiender lot som de var venner, og den nye republikken ble suksess. Glemt var borgerkrig og diktatur, nå gjaldt det store partnerskap av alle gode krefter.
Så ble Kurt Waldheim valgt til president og levnet begynte. Senere vant høyrepopulistene valg etter valg, uten å få ordentlig fotfeste, ikke før 2017. Kunne landet kombinere dette med en historisk selvransakelse? Og hva med landets rolle i Europa? Landet uten egenskaper har alle muligheter.
Pål Veiden er sosiolog, med doktorgrad om Østerrike. Han er ansatt som førsteamanuensis ved OsloMET.

Forlag Abstrakt

Utgivelsesår 2018

Omtalt sted Østerrike

Informativ og underholdende, og for all del ikke for lang. Boktittelens «landet uten egenskaper» forsvarer Veiden med at i Østerrike er alt mulig, ingenting er helt fastlåst. Til og med ideene om hva som er østerriksk er flytende eller kommet til etter andre verdenskrig. Derimot kritiserer han spesielt norske journalister for å markedsføre størknede forestillinger om manglende oppgjør med nazister og nazitiden 1938-45.

Veiden selv er sosiolog og trekker veksel på andre samfunnsvitere, men unngår plagsom fagsjargong. Siden det dreier seg om et essay er den lille boka full av artige digresjoner, mulige selvmotsigelser og velvalgte observasjoner. Alt i alt føler jeg meg litt klokere angående Østerrike etter denne boka. Korrekturen kunne ha vært bedre.

Østerrike er landet der kunsten er større enn landet.

Østerrike var blant taperne av andre verdenskrig, men vant etterkrigstiden.