Lamentation (The Shardlake Series)

Pan Books 2015 Paperback

Se på denne utgaven hos amazon.co.uk Kjøp boka hos ark.no

Forlag Pan Books

Utgivelsesår 2015

Format Paperback

Endelig er Matthew Shardlake tilbake. Dette er bok nr. 6 i serien om advokaten som arbeider i London på Henrik den åttendes tid. Som vanlig vikler han seg inn i floker som kan ende med forferdelse.

Det har blitt sommeren 1546 og Kong Henrik VIII er døende. Kona hans, Dronning Catherine Parr er i vanskeligheter. En bok hun har skrevet, der hun kommer med svært personlige innrømmelser om sin egen tro, er på avveie og hun ber Shardlake om hjelp. Det koker i intriger mellom katolikker og protestanter på denne tiden, og den som befinner seg på "feil" side av det kongen mener er den riktige tro kan ende med dødsstraff. Dronningen er redd det hun har skrevet i boken er nok til at hun blir sendt til The Tower og de redslene som venter der.

Selv om Shardlake hadde sverget at han ikke skulle involvere seg i noen saker som hadde med de kongelige å gjøre mer, tar han motvillig i mot oppdraget med å prøve å finne boka.

Dette er enda en strålende bok i denne serien. I tillegg til spenning får man et inblikk i livet på Tudortiden og alle farene som lurte, det var ikke mye som skulle til før man risikerte å bli anklaget for å være kjetter.