Laksefiske i Jemen

av (forfatter) og Christian Rugstad (oversetter).

Gyldendal 2012 Heftet

Alfred Jones er forsker ved Nasjonalt forskningssenter for forvaltning av fiskeressurser i London. En dag får han en forespørsel fra en sjeik som ønsker å legge forholdene til rette for laksefiske i Jemen. Prosjektet vekker interesse blant britiske politikere, og Alfred tvinges til å utrede saka.

Aktuell som film regissert av Lasse Hallström (Gilbert Grape, Sjokolade, Mitt liv som hund m.m.). Filmen får kjempescore av publikum på Internet Movie Database!

Dr. Alfred Jones er en undertrykt, noe selvhøytidelig middelaldrende vitenskapsmann. En dag får han en henvendelse fra en mystisk oljesjeik med en besynderlig plan: Han ønsker å tilrettelegge forholdene for laksefiske i Jemen.
Dr. Jones avfeier henvendelsen som tullete. Men prosjektet, uansett hvor vitenskapelig absurd det er, vekker interessen til britiske politikere. Dr. Jones presses til å utrede saken.
Med et herlig sett karakterer ? inkluderte en upålitelig politisk talsmann, en djevelsk kone, en savnet soldat og hans uredde kjæreste ? er Laksefiske i Jemen en vanvittig historie. Romanen foreligger nå som film, regissert av Lasse Hallström (Mitt liv som hund, Hva er det med Gilbert Grape? og Sjokolade) og med bl.a. Emily Blunt og Ewan McGregor i hovedrollene.

ISBN13 9788205421783

EAN 9788205421783

Serie Gyldendal pocket

Omtalt sted England Jemen

Ein dag får fiskeriforskar Alfred Jones ei henvending frå eigedomsmeklar Harriet Chetwode-Talbot. Ein sjeik i Jemen vil introdusera laks og laksefiske i dei turre elveleia i ørkenen, og treng hjelpi til Statleg senter for fiskeriforsking i Storbritannia. Alfred avviser ideen som absurd, men politikarar høgt i systemet vil ha positive nyhende frå Midt-Austen, og dermed er prosjektet i gang.

Laksefiske i Jemen er både humoristisk og alvorleg. Plotet er like absurd som det verkar i denne korte skildringa, men nett som Alfred vert fanga av sjeiken si overbevising, vert lesaren dregen inn i handlinga, og ein vert nyfiken på om Harriet, Alfred og sjeiken kan lukkast. Harriet sitt forhold til den sakna soldaten Robert, Alfred si kone Mary og statsministeren sin pressesekretær Peter Maxwell er elles personar som er med på å setja fokus på meir problematiske tilhøve både i britisk kvardag og storpolitikk: karrierejag, veljarjakting, ein imperialistisk tankegang og manipulering av både informasjon og media.

Historien om laksen i Jemen vert fortalt gjennom varierte teknikkar, men aldri direkte. Her finn ein brev og e-postar, dagboknotat, memoarar, intervju, avhøyr og presseoppslag. Dette gjer at ein les historia frå mange ulike kantar. Torday kunne kanskje ha gjort dette enno meir utprega, men har ikkje lagt frå seg det personlege preget i mange av forteljingane, sjølv der det ikkje passar seg (t.d. i avhøyr). Likevel er det lett for lesaren å ignorera stilbrota i jakta på svara: korleis går det med Harriet og Alfred? Kvifor avhøyr og kommisjonar? Og kjem laksen til å symja oppover Wadi Aleyn?

Drivende fishy. Fluenappende. Hvis man ikke leser noe særlig men liker å fiske: Det må bli denne + "Farlig fiske" av norsketta Carl Hiaasen.

DJ-en spilte "I'm Not in Love" igjen, og jeg spurte meg hva de ordene betød. Sannheten er at jeg ikke ante noe om kjærlighet, på samme måte som jeg ikke ante noe om frykt eller død eller romreiser. Det var noe jeg ikke hadde støtt på før, eller ikke hadde visst hva var om jeg nå hadde gjort det. Betød det at jeg ikke var forelsket, eller at jeg var forelsket, men ikke visste det? Jeg husker at jeg følte det som om jeg stod på en klippekant og vaklet mot avgrunnen.

• "Sin egen herre" av Halldór Kiljan Laxness
  • "Jeg dro ned til bror" av Karin Smirnoff
  • "Den siste mohikaner - en beretning fra 1757" av James Fenimore Cooper
  • "Døde sjeler" av Mykola Gogol
  • "Vårofferet - roman" av Lars Mytting
  • "Et liv forbi" av Helga Flatland
  • "Den underjordiske jernbanen" av Colson Whitehead
  • "Sovjetistan - en reise gjennom Turkmenistan, Kasakhstan, Tadsjikistan, Kirgisistan og Usbekistan" av Erika Fatland
  • "De velvillige" av Jonathan Littell
  • "Havboka, eller Kunsten å fange en kjempehai fra en gummibåt på et stort hav gjennom fire årstider" av Morten A. Strøksnes
  • "Sommerlys, og så kommer natten" av Jón Kalman Stefánsson
  • "Vingebelastning" av Helga Flatland