Lakse-enka

nødskrik fra en tørrfrue

av (forfatter) og Ingrid Bjørnov (oppleser).

Vega forlag 2007 Lydfil

De færreste er klar over at Ingrid Bjørnov tilbringer store deler av året gående i ring hjemme i stua, desperat ventende på en fiskegal ektemann. Som terapi har den eminente pianisten valgt å skrive ned sine opplevelser. Denne boka er resultatet. Med varm innsikt og kjølig distanse beskriver hun terrorbalansen i hjemmet, de merkelige situasjonene, typene og de sære tilbøyelighetene skjebnen som lakse-enke har utsatt henne for. Lakse-enka er ment som sjelesørger for den etterlatte og som vekker for den laksefrelste. Den er også mulig å lese som et knippe humoristiske historier om samlivet med en som har en altoppslukende hobby. Heldigvis er det lov til å ta igjen ...

Forlag Vega forlag

Utgivelsesår 2007

Format Lydfil

Genre Humor Personlige beretninger

Omtalt person Ingrid Bjørnov

Dette vil jeg tro er ei veldig morsom bok for folk som lever sammen med overivrige sportsfiskere. For meg som har null kjennskap til dette miljøet, ble det litt for mange poenger som gikk rett over hodet på meg. Men boka er morsom og Ingrid Bjørnov leser den selv, med innlevelse og glimt i øyet.

Jeg elsker Ingrid Bjørnovs skriverier og måtte bare høre lydboka selv om jeg har lest boka for lenge siden. Herlig!

En desperat fisker hadde i fangstløs fortvilelse ført opp et rådyr på 28 kg, felt på riksveien. I kolonnen for fiskeutstyr, sto det pliktskyldigst notert at dyret var tatt med en blå Nissan.

I Enningdalselva ved Halden er det ikke engang lov å fiske med polaroidbriller. Det er litt vanskelig å se for seg hvordan det forbudet håndheves, men kanskje marsjerer det en sint optiker langs elvebredden og knuser brilleglassene på de som prøver seg.

Ekstrautstyr som kan komme godt med i jakten på fiskeren: konjakk og grillpølser. En dame som drikker brunt brennevin og blir med innom bensinstasjonen for å ta en ostepølse på vei hjem,kan teoretisk sett også ville være med på fisketur til sommeren. Kjøp vanntette støvler med en gang. Det tar halve livet å gå dem inn, derfor må du begynne lenge før det første kysset. Forelsket kvinne i ulendt terreng med nye, vonde villmarksstøvler er et sørgelig skue.

• "Hvorfor ser du aldri babyduer? - 80 vitenskapelige svar på livets små og store spørsmål" av Nina Kristiansen
  • "Svarte vannliljer" av Michel Bussi
  • "Kvikksand - en alvorlig historie om gleden ved livet" av Henning Mankell
  • "Det høyeste kortet" av Marco Malvaldi
  • "Damen med bysten" av Karin Brunk Holmqvist
  • "Norske problemer - hundre grunner til ikke å stå opp om morgenen" av Finn Bjelke
  • "Kald angst" av Mads Peder Nordbo
  • "Savnet" av Vibecke Groth