Læring og ferdighetsutvikling

Tapir akademisk forl. 2008 Heftet

1 bokelsker følger dette verket.

Boken forklarer utviklingen og læringen i et biologisk perspektiv, samt utviklingen av ferdigheter og adferd på psykologisk/pedagogisk nivå. Boken er rettet mot undervisning i høyskole- og universitetsfag relatert til læring og ferdighetsutvikling. Har litteraturliste.

I denne studien får vi møte tre gutter fra sjuende trinn. Dette er gutter som har lang erfaring med å bruke læringsstrategier i arbeid med tekster. Spørsmålet Elin Moen stiller er hvordan de opplever at dette har betydning for deres tekstforståelse og læring. I analysen av datamaterialet kommer Elin Moen fram til tre kategorier. For det første finner hun at guttene opplever læringsstrategier som et kognitivt hjelpemiddel: De hjelper dem til å organisere stoff, hjelper dem når de skal tilegne seg nytt stoff og hjelper dem til å jobbe med krevende tekster. For det andre finner hun at bruk av læringsstrategier bidrar til å øke motivasjonen for å jobbe med tekster: Guttene opplever at en tekst som i utgangspunktet kan være kjedelig eller vanskelig, blir morsom og spennende når den blir jobbet med ved hjelp av læringsstrategier. For det tredje, opplever guttene at bruken av læringsstrategier bidrar til mestringsfølelse: Med læringsstrategier som utgangspunkt opplever guttene at de alltid kan forholde seg til og skrive noe om en tekst. Dette gir en følelse av mestring. De kan vise at de får til noe i kraft av egen innsats. Hensikten med denne skriftserien er å presentere eksemplar på forskning som kan gi en dypere forståelse av ulik undervisningspraksis i klasserommet. Klasseromsforskningen belyser viktige og komplekse prosesser innen utdanningssystemet som ofte er usynlige. Det er derfor viktig at en stadig får ny viten om disse prosessene.

Forlag Tapir akademisk forl.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788251922180

EAN 9788251922180

1 bokelsker følger dette verket.