La stå

noveller

Gyldendal 2008 Heftet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp bøker hos haugenbok.no

Samlingen inneholder syv noveller om temaer som sorg, smerte, begeistring, lengsel og forsoning. Vi møter blant annet en lærer som ser spøkelser, en gutt som er sikker på han er adoptert og en ung jente som bare vil sove.

Sjeldent talentfull novelledebut.

Det er Jimmy, som jobber på gravlund og tror han er adoptert, det er Katarina som er lærer og ser spøkelser. Det er Alia på elleve som bare vil stupe, Marie på tyve som bare vil sove, og svømmebassenget de møtes i, om natten. Og det er jenta som har vært på baksida av månen. I syv noveller bringer Ingvild H. Rishøi leseren inn i et mollstemt landskap, befolket av mennesker som er fjerne for verden, men samtidig fulle av følelser for den. Vi blir kjent med Rishøis personer gjennom hyttebøker og legejournaler, gjennom brev, monologer og dialoger. Rytmisk, lyrisk og vart skriver hun fram stemninger og livsfølelser, ungdomstidens kaos og smerten som ikke er til å holde ut. Og sorg og begeistring, lengsel og små øyeblikk av forsoning.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788205381766

EAN 9788205381766

Serie Gyldendal pocket

Denne novellesamlingen er den mest interessante jeg har lest på en god stund! Det som fascinerte meg mest er de ulike fortellerteknikkene forfatteren har tatt i bruk. På den måten fremstår historiene som meget originale. Noe annet jeg likte svært godt er at forfatteren virkelig kan antydningens kunst, noe som fikk meg som leser til å tenke videre etter at historiene var slutt.

Novellen som gjorde sterkest inntrykk på meg er utvilsomt "Det regner inn", hvor vi får innblikk i Lilas mange selvmordsforsøk. Dernest likte jeg "Ariel", en fortelling om tilfeldighetens spill, noe som får avgjørende betydning for balansen mellom liv og død.

Personene i novellene føler seg utenfor, på siden av "de andre", og de befinner seg på ulike stadier i livet. Innblikkene vi får i disse menneskenes liv, er gripende. Forfatteren bruker også språket som virkemiddel, og når hun forteller historier om ungdommer, bruker hun deres språk. Dette gjør hun på en imponerende måte, slik at også dette blir nesten poetisk.

Dette er en sterk debut som det står stor respekt av, og jeg kommer til å følge med når hun kommer med nye utgivelser!

Dette er den tredje novellesamlingen jeg leser av Rishøi, dvs jeg har lest meg bakover i hennes forfatterskap. Dette er også en god samling, men ikke den beste. Rishøi har faktisk blitt bedre med hver samling. De novellene som gjorde mest inntrykk på meg her var Det regner inn, Hilsen Julie og Jimmy sa. Flere av novellene gir noe å tygge på, som Hilsen Julie og Kanskje for alltid, siden de har uklare slutter. La stå er en fin finito på hele samlingen hvor vi møter Lila og Katarina som innledet med Det regner inn. Alt som slutter på arie og Ariel var de stykkene som ga meg minst.

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

Ville alt vært annerledes om dette aldri var skjedd? Sånn: Kunne jeg sluppet det mørke hvis jeg ikke hadde sett det lyse?

For alt bare fortsetter. Fuglene i snøen og solen som kommer opp. Og skisporene mine og veden, og tallerkenene som blir skitne, alt bare fortsetter.

Det var ikke vanskelig å være tapper. Det var bare å gå rundt i det huset og være som jeg var.

Den første gangen Lila prøvde å dø var i sjuende klasse.

Hei! Jeg har skutt med gever og kjørt snøscooteren til bonden. Vi laget en musekirkegård men da fikk vi kjeft. Vi hadde jo laget den oppå grønnsakshagen til Myrvang. Hilsen Julie.

Jeg ba om forslag til gode novellesamlinger og bokelskerene kom med mange gode forslag. Her er en liste over de novellesamlingene som ble anbefalt :)

min egen huskeliste over bøker lest i 2011

Variert for å si det mildt:) Akkurat som jeg liker det.

Variert for å si det mildt:) Akkurat som jeg liker det. Har ikke lest alle enda, men er på god vei. Det er fortsatt sommer...

• "Historien om fru Berg - noveller" av Ingvild H. Rishøi
  • "Folk har begynt å banke på - noveller" av Bjarte Breiteig