La meg sove til dette bare er en drøm

Vigmostad Bjørke 2014 E-bok

Mia legges inn på sykehus for behandling av livmorhalskreft. Det er akkurat slutt med kjæresten Anne-Marie. På sykehuset flyter Mias tanker og følelser mellom fortid, nåtid og fremtid. Hva skjer med bevisstheten når sykdom og behandling tar kontroll over kroppen? La meg sove til dette bare er en drøm er en stille, nær og intens fortelling om hvor brutal sykdom kan være, om hvor vanskelig kjærlighet kan være, og om hvorfor noen må skrive. Det er en roman om å huske og glemme, om å gli mellom livet som det var og livet som det har blitt, og frykten for om reisen ender. Om forfatteren: Ellisiv Stifoss-Hanssen (f. 1980) har gått på skriveutdanningen ved Nansen-skolen. Hun debuterer med denne boken. Sagt om boken: «Nært og vondt om kjærlighetssorg og sykdom. Hvem er du når kjæresten forsvinner ut døra, når kroppen blir strålt bort, og du bare har språket igjen?» Kjersti Annesdatter Skomsvold TERNINGKAST 5 «En sterk debut.» Eva Hilde Murvold, Trønder-Avisa «...en overbevisende, nær og inderlig fortelling om hvordan det er å reise gjennom flere mørke prosesser.» May Grethe Lerum, VG «Et følsomt språk for en relevant erfaring vil aldri gå av moten.» Ane Farsethås, Morgenbladet

Forlag Vigmostad Bjørke

Utgivelsesår 2014

ISBN13 9788241910272

EAN 9788241910272

Sterk debut! Et tema ingen snakker om, trodde selv jeg visste mye men når jeg leser denne innser jeg at jeg vet så altfor lite. Vakkert skrevet med tøffe skildringer av opplevelser andre tier om, så ærlig og nært at man selv nesten kjenner det selv på kroppen. Første tanke når siste side var lest var "sukk, jeg vil lese mer" men innser at boken er akkurat passe lang, nå er hver setning viktig.

Fin debut. Smertelig om å få kreft, om forhold som går i stykker, om å ville skrive og om å være den tause.

En sterk og fin bok om en ung jentes kamp mot livmorhalskreft. Gode personbeskrivelser og sterkt beskrevet om bivirkninger og behandling.
Likevel virker det som om forfatteren ikke helt vet hvordan hun skal avslutte boka. Slutten føles altfor brå... og derfor detter den ned på en 4er.

Hvis tiden hadde vært en sil og fremtiden lakk inn i fortiden, hvis hukommelsen så fremover. Ville dette da ha gitt mer mening?

Jeg sluttet å prøve før jeg hadde begynt, for tenk om det ikke passet personligheten min, jeg følte meg mer som et gulvteppe enn en bauta, og gulvtepper kan man tross alt bruke til noe.

Halve livet er slettet, som om historien må komprimeres for å få plass mellom kvalmen og utmattelsen.

Bøker som har tema kreft, i hovedsak barnekreft eller barne/ungdomsbøker

• "Tyrkisk frokost - noveller" av Sunniva Lye Axelsen
  • "Med blodsmak i munnen - og andre bloggtekster" av Lise Hetland