La de små barn komme til meg

kriminalroman

Gyldendal 2009 Heftet

En skuespiller forsvinner tilsynelatende uten spor, inntil førstebetjent Rolf Gordon Lykke finner det ene sporet som er etterlatt på åstedet. Det viser seg at dette er ikke noen vanlig forsvinningssak, men en makaber drapssak, og flere blir sporløst borte. Dette er første roman om etterforskerne Rolf Lykke og Parisa Sadegh.

Oslopolitiet står foran en grotesk drapssak i denne fascinerende krimmen fra Kjetil Try. Månedens bok januar 2009. På kvelden den 9. desember 2007 tar skuespilleren Reidar Dahl imot applausen fra publikum på Nationaltheatret etter nok en perfekt framføring av Juleevangeliet. Neste morgen er han borte. Forsvinningen er uforklarlig og tilsynelatende sporløs, inntil førstebetjent Rolf Gordon Lykke og hans kolleger finner det ene sporet som ble etterlatt på åstedet. Etterlatt . ikke ved en feil, ikke ved en glipp, men plassert med overlegg og hensikt. Og med ett blir det klart at dette ikke er noen vanlig forsvinningssak, men en sjeldent makaber drapssak. Reidar Dahl er bare det første offeret. Tabloidavisene gasser seg, politiet fortviler, og flere blir sporløst borte.ANMELDELSER:«Makaber krim som holder helt til målstreken.» Kurt Hanssen, Dabladet«... en gjennomført positiv leseropplevelse.» Geir Vestad, Hamar Arbeiderblad«... fascinerende blanding av religiøs fanatisme og groteske drap.» Ørjan Greiff Johnsen, Adresseavisen«Forfatteren viser at han vet å bygge opp en intrige.» Ola Hegdal, Dagens Næringsliv

Utgivelsesår 2009

ISBN13 9788205388970

EAN 9788205388970

Serie Månedens bok

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Bra bok. Savner litt humor fra forfatteren, for eksempel personene seg i mellom eller skildringer av personer leseren blir presentert for i handlingen. Ellers er boken spennende og bra språk. Spenningskurven fanger leseren fra begynnelsen av og det er vanskelig å legge boken fra seg!

En skuespiller blir borte, og teamet til Rolf Gordon Lykke blir satt på saken. Liket er sporløst borte, men skuespillerens innvoller blir funnet i fryseren hans. Alt tyder på at politiet står overfor en svært makaber mordsak.

Det viser seg snart at skuespilleren bare er første offer, for snart forsvinner en nonne. Er det en massemorder teamet står overfor? Mens etterforskningen skrider frem, forsøker teamet å holde pressen på armelengs avstand, uten særlig hell. Klarer teamet å forhindre at flere blir drept?

Dette er en svært spennende og annerledes krim. En ekstra morsom side ved boka er at handlingen er lagt til Oslo, synes jeg.

Her er ei liste over krimseriar, som følger same hovuderpersonen gjennom fleire bøker. Lista inneheld bøker eg har lese eller held på å lese. Kvar serie er representert ved den første boka i serien.

Hvilke bøker jeg ønsker meg i 2016

• "Pavlovs hunder - kriminalroman" av Kjetil Try