Kvotekamp og kyststatssolidaritet

norsk-russisk fiskeriforvaltning gjennom 30 år

Fagbokforlaget 2007 Innbundet

Boken gir et omriss av Den blandede norsk-sovjetiske/russiske fiskerikommisjonens virke gjennom 30 år. I tillegg til en kronologisk framstilling av hvilke tema som har dominert i de ulike tidsepokene, har boken med kapitler om kvotefastsettelse og kvotebytte, forholdet til havretten og fiskeriforvaltning i lys av det overordnede politiske bildet i nord. Har litteraturliste og stikkordregister.

Siden midten av 1970-tallet har Norge og Sovjetunionen/Russland forvaltet de viktigste fiskebestandene i Barentshavet i fellesskap. Det sentrale forum for samarbeidet har vært Den blandede norsk-sovjetiske/russiske fiskerikommisjonen, som kom sammen for første gang i 1976. De første årene konsentrerte kommisjonen seg om kvoter, maskevidde og minstemål på fisk. Etter den kalde krigens slutt ble kontroll inkludert, og i de seneste årene har fokus dreid mot langsiktige og føre var-baserte forvaltningsstrategier. Kommisjonsmøtene har utviklet seg fra intime tostatsforhandlinger til de reneste fagkonferanser, og de er blitt ett av de viktigste institusjonelle knutepunktene i forholdet mellom Norge og Russland. Boken gir et omriss av kommisjonens virke gjennom tretti år. I tillegg til en kronologisk framstilling av hvilke tema som har dominert i de ulike tidsepokene, inneholder den kapitler om kvotefastsettelse og kvotebytte, og forholdet til havretten og fiskeriforvaltning i lys av det overordnede politiske bildet i nord. Geir Hønneland er statsviter (dr.polit.) og forskningsleder ved Fridtjof Nansens Institutt.

Forlag Fagbokforlaget

Utgivelsesår 2007