Kvinner i hemmelige tjenester

etterretning i Norden under den annen verdenskrig

Cappelen 2008 Heftet

Boken handler om kvinnelige spioners virksomhet i Norden under andre verdenskrig. Den tar for seg hvem disse kvinnene var, hvilke motiver de hadde, sosial bakgrunn, hva slags arbeid de utførte, og hvilken betydning dette arbeidet fikk. Har litteraturliste og register.

Under den annen verdenskrig var en rekke kvinner spioner i Norden. De arbeidet som skuespillere, dansere, journalister, sekretærer og hushjelper, men en ting hadde de til felles: De brukte sine kvinnelige egenskaper i jakten på informasjon om fienden.

De aller fleste var unge og vakre. Noen av kvinnene ble agenter på grunn av ideologiske motiver, andre for å tjene penger, og enkelte, som Sonja Wigert, for å redde nære familiemedlemmer fra fangenskap. Deres metoder var observasjon og infiltrasjon, men også flørt, forelskelse og forførelse. I Kvinner i hemmelige tjenester gir Tore Pryser den første samlede fremstillingen av deres virksomhet.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788202283360

EAN 9788202283360

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Norden

Det er nå kun litt under 3 måneder igjen av 2016, så jeg synes det var på tide å starte en liste for 2017 med planlage prosjekt, og for å ha klar et sted å flytte over de jeg ikke rekker å bli ferdig med iår.

• "Svik og gråsoner - norske spioner under 2. verdenskrig" av Tore Pryser
  • "Profitørene - de ukjente landssvikerne" av Ola Karlsen
  • "Krigens dagbok - Norge 1940-1945" av Per Voksø
  • "Vikingenes Russland" av Halvor Tjønn
  • "1814 - krig, nederlag og frihet" av Rasmus Glenthøj
  • "Gestapo - tysk politi i Norge 1940-45" av Berit Nøkleby
  • "Saken mot Abelone - en sann historie om bordeller, bondefangeri og et drap i det gamle Vaterland" av Bernt Rougthvedt
  • "XU - i hemmeleg teneste 1940-1945" av Einar Sæter
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Med mord i blikket" av Matti Rönkä
  • "Nordens Casablanca - nordmenn i Stockholm under krigen" av Alf Skjeseth