Kvinner i alle land

håndbok i frigjøring

Aschehoug 2008 Innbundet

Kjøp bøker hos haugenbok.no

Boken bygger på artikler og foredrag som forfatteren skrev i 1970-årene samt noen foredrag fra nyere tid. Noen av temaene som tas opp er menns bruk av "de fem hersketeknikkene", kvinners forhold til mannsdominerte institusjoner, kvinners opprør, og strategier for samarbeid. Har litteraturliste.

Endelig en oppdatert og revidert utgave av Berit Ås' bestselger "Kvinner i alle land...". Boken bygger på artikler og foredrag som Berit Ås skrev i 1970årene samt noen foredrag fra nyere tid. Mye av dette stoffet er internasjonalt kjent, anerkjent og brukt. Den usynlige kvinnekulturen, menns bruk av "de fem hersketeknikkene", kvinners forhold til manndominerte institusjoner, kvinners opprør og aksjoner og strategier for samarbeid - dette er noen av de temaene Berit Ås tar opp i denne boken. Boken er instruktivt lagt opp og er velegnet som praktisk håndbok for alle kvinner i frigjøringskamp. Den vil være til glede for unge og gamle beundrere.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203236662

EAN 9788203236662

Kvinner som blir presset til å forlate lønnet arbeid for å ta seg av skrøpelige ektefeller og slektninger, får både en forverret levestandard og en redusert alderspensjon.
Men aller klarest blir det sagt fra finansfolk og trygdesjefer (mest menn) når kvinnene reiser krav om lønn for slikt arbeid. "Det finnes intet kommune- eller statsbudsjett som har plass til utbetalinger av en slik størrelsesorden," sier de.
Men når stadig mer bevisstgjorte kvinner påpeker at menn sjelden utfører slikt barmhjertighetsarbeid på heltid, og at ordningen er prinsipielt urettferdig, kommer det ofte en moraliserende replikk fra dem som har fordel av kvinnenes atferdsmønstre: "Jammen, hvordan skal det gå her i verden," sier de, "om alt det mennesker gjør for hverandre skal betales!"

• "Det annet kjønn" av Simone de Beauvoir
  • "Mrs. Dalloway" av Virginia Woolf