Kvinner i alle land

Aschehoug 1981 Heftet

Utgivelsesår 1981

ISBN13 9788203106224

EAN 9788203106224

Kvinner som blir presset til å forlate lønnet arbeid for å ta seg av skrøpelige ektefeller og slektninger, får både en forverret levestandard og en redusert alderspensjon.
Men aller klarest blir det sagt fra finansfolk og trygdesjefer (mest menn) når kvinnene reiser krav om lønn for slikt arbeid. "Det finnes intet kommune- eller statsbudsjett som har plass til utbetalinger av en slik størrelsesorden," sier de.
Men når stadig mer bevisstgjorte kvinner påpeker at menn sjelden utfører slikt barmhjertighetsarbeid på heltid, og at ordningen er prinsipielt urettferdig, kommer det ofte en moraliserende replikk fra dem som har fordel av kvinnenes atferdsmønstre: "Jammen, hvordan skal det gå her i verden," sier de, "om alt det mennesker gjør for hverandre skal betales!"

Sommeren 2017 gjennomførte NRK P2 radioserien Faktasjekken - jakten på Norges beste sakprosa, i samarbeid med Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening (NFF). De ville undersøke hvilke sakprosabøker som har formet Norge og nordmenn etter 2. verdenskrig. Utvalgte eksperter i 10 ulike panel i 10 kategorier satte opp til sammen 250 bøker, og disse ble stemt over blant NFFs 5500 medlemmer.

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

Virkeligheten er fantastisk - les sakprosa!

• "Feministhåndboka" av Grethe Nestor
  • "Det annet kjønn" av Simone de Beauvoir