Kvinnene på stranden

av (forfatter) og Lars Lenth (oversetter).

Kagge 2011 Heftet

Boka handler om tre kvinner hvis liv tilfeldigvis skal komme til å krysse hverandre. Terese våkner på en strand i Sør-Spania og snubler over liket til en afrikansk mann. Rett i nærheten smyger en kvinne kalt Mary seg i land i ly av mørket. Amerikanske Ally har på sin side dratt over Atlanteren for å spore opp mannen sin, en frilansjournalist som skriver en sak om menneskehandel og slaveri.

Grytydlig på morgenen våkner Terese, på en strand helt syd i Spania. Hun vingler ned til sjøen og snubler borti liket til en afrikansk mann. I ly av natten smyger en kvinne seg i land, i en havn rett i nærheten. Hun er smuglet over havet og reddet fra bølgene. Hennes navn er Mary, men ikke så lenge til. I New York prøver Ally å få tak i sin mann som er en kjent frilansjournalist. Han har reist til Paris for å skrive om menneskehandel og slaveri. Ally trosser sin flyskrekk og reiser over Atlanteren for å få tak i ham. Det blir en reise inn i det mørkeste av Europa - og langt ned i hennes egen fortid. Kvinnene på stranden er en svart thriller om tre kvinner, tre liv som forandres brutalt. Tre veier kommer til å krysse hverandre - veier som leder dit ingen lover gjelder, der ondskapen regjerer bak vakre fasader, og mennesker kan kjøpes og selges, bytte skjebne eller dø.

Forlag Kagge

Serie Kagge pocket

Genre Thrillere

Dette er jo egentlig en thriller, men lite spenning her for min del. Boka har kjedelige dialoger og persongalleriet er overfladisk og upersonlig. Boka får terningkast 3 pga stilig sammenfletting av historier som på ulike tidspunkt møtes. Litt skuffet? Ja...

Men vilken härlig bok det blev till slut! Segt i början, men när det väl tog fart så kunde jag inte sluta läsa förrän det var slut!

Vikingtid, 1800-tallet, samtid. Utstilte bøker i biblioteklokalene 2015.

Spennende å se hvor mange av disse bøkene jeg kommer til å lese.

Liste over hva jeg leser i 2014. Gjensyn med noen gode gamle :)

i løpet av 2014 har jeg som mål å lese 50 bøker. Likevel går kvalitet foran kvantitet, så det gjenstår å se hvordan dette går. Følg gjerne med =)

(kommer til å skrive bokomtaler her: www.spraakraadblaagg.wordpress.com)

• "Fartsblind" av Carolina Neurath
  • "Lysten til det onde - kriminalroman" av Bjørnar Pedersen