Kvinnene på slottet

av (forfatter), Kari Lyngstad (oversetter) og Birgitte Victoria Svendsen (oppleser).

HarperCollins Nordic 2021 Lydfil

Andre verdenskrig er over, og Nazi-Tyskland ligger i ruiner. Marianne von Lingenfels vender tilbake til det forfalne slottet som en gang tilhørte hennes nå avdøde mann. Hun kommer tilbake for å holde et løfte. Hun sporer opp de kvinnene som i likhet med henne selv har blitt motstandsenker, og tilbyr dem et fristed på slottet. Men den nye tilværelsen blir mer komplisert enn Marianne hadde forestilt seg. De er ikke lenger de samme personene de en gang var, og for å kunne gå videre må kvinnene forsone seg med alle valgene de har tatt før, under og etter krigen.

Forlag HarperCollins Nordic

Utgivelsesår 2021

Format Lydfil

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Tyskland

Mary var førtien år og en vakker kvinne med tykt, gyllent hår og intelligent ansikt. Men hun ble eldre på amerikansk vis, med dype furer mellom øyenbrynene og på begge sider av munnen. For mye smiling. For mye følelser på utstilling. Det var et ungt land. Her trodde man at ansiktsuttrykkets teater var oppriktighet. Hadde Mary levd som en tysker, ville hun sett ti år yngre ut.

• "Honningbienes vokter" av Fiona Valpy
  • "Smaken av honning - en Carson Springs-roman" av Eileen Goudge