Kvinnen ved jordas kant

en saga om Frøydis Eiriksdatter

basert på historiske fakta og fri diktning

Juritzen forlag 2017 E-bok

EN UNIK KVINNE BLANT
KRIGERSKE VIKINGER
Frøydis Eiriksdatter er en av vikingtidens mest
markante kvinneskikkelser. Hun lever et barskt
liv mellom steile fjell og veldige breer innerst i en
grønlandsk fjord. Frøydis dyrker Frøya, Tor, Odin
og de andre norrøne gudene. Hun må gifte seg med
den litt veike storbonden Torvard, men det er andre
menn som får blodet hennes til å bruse - og hennes
barn har ulike fedre.
Frøydis hegner om sin frihet, følger sine lyster og er
like stri som sin far, Eirik Raude. Hun følger i sin
halvbror Leiv Eirikssons fotspor og leder to eventyrlige
seilaser til Vinland. Kjærlighet, kvinnekamp og mektig
historie. Dette er en fortelling som sitter lenge i.

Forlag Juritzen forlag

Genre Historisk litteratur

Omtalt tid Vikingtiden

Omtalt sted Grønland

Omtalt person Frøydis Eiriksdatter

Boka er bygd på sagaene fra vikingtida rundt år 1000 og oppdagelsesferdene av Island, Grønland og Vinland. Hovedpersonen er Frøydis Eirikdatter, frilledatter av Eirik Raude. Noen av navnene er fri diktning, men det gis innføring i levemåten til vikingene. Likte boka og vil nok lese mer om denne tidsepoken.

Frøydis Eiriksdotter. Frilledatter. Høvdingdatter. Viking. Ei kvinne med bein i nesa og reisetrang. En saga for en av historiens oversette kvinner. En flott roman, med masser av historiske personer og fakta. Her møter vi mennene som oppdaget Grønland og Vinland, og kvinnen som ønsker å følge i de store oppdagelsesreisende fotspor. En roman med høyt tempo og action. Anbefales til alle vikinger og kanskje spesielt til de som ønsker å lese flere bøker om sterke kvinner. For full anmeldelse, se Edge of a Word: Kvinnen ved jordas kant

Her er min omtale av Kvinnen ved jordas kant. Linken fører til min bokblogg.

Jeg liker å lese om vikingtiden og trodde derfor dette ville bli en bok for meg, men det er ikke alltid man går helt overens med bøkene.

Det er ikke det at jeg ikke likte den. Det ble bare ikke den boka jeg hadde forventet meg. I Kvinnen ved jordas kant som er basert på Frøydis Eiriksdatter med noen friheter fra forfatterens side. Frøydis er en veldig eventyrlysten kvinne og vil heller reise enn å være bundet til et sted. Hun vil helst være selvstendig og være sjefen over sitt eget liv, men det er ikke alltid sånn. Hun er stormforelsket i en mann hun ikke kan få og må dessverre gifte seg med en som hun ikke har valgt selv. Hun prøver å gjøre det beste ut av det til tross for at hun har helt andre drømmer. Hun drømmer om å bli som sin far og en av brødrene sine (en halvbror) som hun ser veldig opp til, som ofte har dratt ut på mange eventyr og oppdaget nye steder. Klarer hun å leve opp til egne forventninger og bli til den kvinnen og eventyreren hun drømmer om å være?

En fascinerende tid
Vikingtiden er en fascinerende tid jeg gjerne vil lese mer om. Var flinkere til å lese bøker fra den tiden da jeg gikk på ungdomsskolen. Da leste jeg en del vikingbøker ved siden av all lesingen av Stephen King, Dean Koontz og R.L. Stine. Sånn sett ble denne boka noe nostalgisk, men den bød ikke på særlig mye mer enn det. Jeg hadde forventet meg en del hardbarkede partier og få se vikingenes mørke sider, men i stedet var det en hel del om sex og følelser. Det var ikke bare det som irriterte meg. Jeg klarte ikke helt å ta Frøydis alvorlig. Hun ser på seg selv som en svært viktig person i grunn og digger seg selv litt vel mye, noe som er en smule kvalmende. Hun blir litt for mye av "det gode". Noen karakterer får man dessverre langt oppi halsen og da settes resten av lesingen på prøve. Hun viser jo heldigvis andre sider av seg selv, blant annet at hun er omsorgsfull og ser de andre rundt seg, men likevel klarer jeg ikke helt å like henne. Når man ikke liker hovedrollen i en bok, kan det bli noe traurig å komme seg gjennom boka.

Kvinnen ved jordas kant handlet dog ikke bare om sex og følelser til tross for at det var en stor grad av det, men det var noen hardbarkede partier også. Det ble bare ikke så mye av det som jeg hadde håpet på. Etter omslaget å dømme så tror man jo at dette vil bli en bok full av action. Det ble det ikke. Jeg savnet å lese mer om plyndring og vikingenes makt på sitt verste. Se deres mørkeste side som man har sett på film og i tv-serier, men her får man ikke brøkdelen av det.

Gode karakterbeskrivelser
Det boka skal ha skryt for er gode karakterbeskrivelser. Man blir godt kjent med de fleste og får vite hva slags karakter de består av. Forfatteren klarer å få oss til å like og "hate" de og de karakterene, og det er også lett å se for seg stedene karakterene befinner seg. Hun klarer å skape levende bilder, noe som er veldig viktig. Så sånn sett var det ikke "bortkastet" å lese Kvinnen ved jordas kant. Igjen så sier jeg ikke at dette er en dårlig bok. Det er den virkelig ikke og helt klart verdt å få med seg, spesielt for oss som liker lesestoff fra denne tiden.

Ønsker å lese en bok fra vikingtiden om plyndring og drap, som forteller om den aller mørkeste og brutale siden av vikingene. Det hadde vært noe.

Fra min blogg: I Bokhylla

• "Under samme sol - roman" av Gry Strømme
  • "Knuste hjerter og halve sannheter - roman" av Geir Sætre
  • "Blindgjengere - roman" av Atle Næss
  • "Blodroser" av Margie Orford
  • "De kom til oss - tvangsevakueringen av Finnmark og Nord-Troms" av Inger Selven Watts