Kvinneleiren

historien om Ravensbruck-fangene

Aschehoug 1991 Innbundet

Ravensbruck konsentrasjonsleir for kvinner lå i Mecklenburg nord for Berlin. Under krigen passerte ca. 130 000 kvinner leiren. Av dem var omkring 100 norske. I denne boken tar Kristian Ottosen for seg Ravensbruck-fangenes historie. Han skildrer dagliglivet i leiren, grusomhetene og fornedrelsen, men også oppofrelse og ukuelig livsmot, og han kommer inn på en rekke dramatiske enkeltskjebner. De norske fangene står i sentrum, men Ottosen forteller dessuten om selve leirens utvikling og dens plass i nazistenes konsentrasjonsleirsystem.

Utgivelsesår 1991

ISBN13 9788203167911

EAN 9788203167911

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Tyskland

• "Redningen - veien ut av fangenskapet våren 1945" av Kristian Ottosen
  • "Bak lås og slå - historien om norske kvinner og menn i Hitlers fengsler og tukthus" av Kristian Ottosen
  • "De kalte oss naziyngel - NS-barnas historie 1940-2002" av Baard H. Borge
  • "Tyske kystfort i Norge" av Jan Egil Fj²rtoft
  • "Ingen nåde - historien om nordmenn i japansk fangenskap" av Kristian Ottosen
  • "Liv og død - historien om Sachsenhausen-fangene" av Kristian Ottosen
  • "Nordmenn i fangenskap 1940-1945 - alfabetisk register" av Kristian Ottosen
  • "I slik en natt - historien om deportasjonen av jøder fra Norge" av Kristian Ottosen
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Veien mot Holocaust" av Einhart Lorenz
  • "Sonderkommando - i gasskamrenes helvete" av Shlomo Venezia