Kvinne blant krigsherrer

Afghanistans modigste stemme

av (forfatter), Derrick O'Keefe (medforfatter) og Kjell Olaf Jensen (oversetter).

Spartacus 2010 Heftet

Dette er forfatterens personlige beretning om sin oppvekst i det krigsherjede Afghanistan. Familien hennes flykter i 1978 og hun vokser opp i flyktningleirer i Iran og Pakistan. I ungdomsårene blir forfatteren politisk aktivist og returnerer til Afghanistan for å jobbe ulovlig for kvinners kår under Taliban. 27 år gammel blir hun det yngste medlemmet i den afghanske nasjonalforsamlingen.

Forlag Spartacus

Genre Personlige beretninger

Omtalt sted Afghanistan

Omtalt person Malalai Joya

Dette er en sterk, modig, følelsesladet og åpenhjertig historie fra ei ung jente som evner å bli valgt inn i Afghanistans nasjonalforsamling, hvor hun taler "de høye herrer" midt imot. Resultatet blir ekskludering, dødstrusler og internasjonal berømmelse.

Jeg beundrer henne for at hun tar opp kampen hjemme i stedet for å rømme til utlandet, som kanskje mange ville ha gjort i hennes situasjon. Fra sitt skjulested i Kabul blir denne boken til, hvor hun ikke er særlig nådig i sine beskrivelser av spesielt USAs rolle i den såkalte "krigen mot terror." Side 292:

«Krigen mot terror» er en blindgate for folket i Midt-Østen, i Sentral-Asia og i Vesten. Bare en forenet bevegelse av mennesker kan gjøre slutt på denne tåpelige politikken. Jeg håper særlig president Obama vil forstå at flere soldater, flere bomber og en utvidet krig ikke vil løse noe som helst. Makt gir ingen rett, og krig skaper ikke fred. I Afghanistan kan vi denne leksen godt.

Side 268:

Flere amerikanske regjeringer på rad har plassert sine egne militære, regionale, økonomiske og strategiske interesser foran alt annet. (...) De pene ordene de kommer med om «menneskerettigheter», «rettferdighet», «frihet», «frigjøring», «demokrati», og så videre, er intet annet enn løgn. De tilkjenner ikke det afghanske folkets liv noen verdi. Og i så måte virker ikke Obama noe annerledes enn de tidligere herskerne i landet hans.

Hvis du har lyst til å vite litt mer om Aghanistan enn det som kommer frem i media, så er denne boken et svært godt alternativ.

De som kjemper, mislykkes ofte; men de som ikke kjemper, har allerede mislykkes. (Bertolt Brecht)

Overalt hvor jeg har reist, har jeg truffet fabelaktige forkjempere for kvinners rettigheter. For meg er det svært meningsfullt at kvinner som har så mye å kjempe for i sitt eget land, tar seg tid til å støtte Afghanistans kvinner. Denne solidariteten er et levende eksempel på at så lenge en av oss ikke er fri, er ingen av oss fri.

De vi gråter med, glemmer vi aldri; men de vi ler sammen med, glemmer vi bare så altfor fort.

«Det vi har gjort for oss selv alene, dør med oss; det vi har gjort for andre og for verden, lever videre og er udødeliig.» (Albert Pike)

Alle våre menneskerettigheter er vunnet ved hjelp av kamp, og alle kan mistes igjen ved likegyldighet.

• "Høyt spill om Afghanistan" av Kai Eide
  • "Erfaringer for fremtiden" av Kåre Willoch
  • "Inn i tomheten - dagbok fra Syria" av Samar Yazbek
  • "Aldri gi opp - hvordan skape gode vaner som varer" av Peder Kjøs
  • "Arabisk høst - korrespondentbrev 2011-2016" av Sigurd Falkenberg Mikkelsen
  • "Tre sterke kvinner" av Marie NDiaye
  • "Husmorboka - et gjensyn med Norges glemte arbeidsplass" av Iris Furu
  • "Æresdrap - menn som drep kvinner" av Ayse Onal
  • "Gi meg himmelen - den forbløffende sannheten om Kinas ettbarnspolitikk" av Xue Xinran
  • "Israelerne - kampen for å høre til" av Hanne Eggen Røislien
  • "Afghanistan og Taliban" av Fredrik Barth
  • "Jeg drepte Sjeherasad - en sint arabisk kvinnes bekjennelser" av Joumana Haddad