Kvikksand

en alvorlig historie om gleden ved livet

av (forfatter), Kari Bolstad (oversetter) og Finn Schau (oppleser).

Lydbokforlaget 2015 CD

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Tankebok av Henning Mankell om et menneske og hele menneskehetens livsvilkår.

I januar 2014 fikk jeg beskjed om at jeg hadde en alvorlig type kreft som hadde spredd seg. «Kvikksand» er ikke en bok som handler om død og undergang, men om hva det innebærer å være et menneske.

Jeg har gjort en vandring, fra barndommen min og til den jeg er i dag. Jeg vil fortelle om hendelser som har hatt avgjørende betydning for meg og om mennesker som har gitt meg nye perspektiver. Og om menn og kvinner som jeg aldri har truffet, men som jeg ønsker jeg kunne ha møtt. Jeg forteller om kjærlighet og sjalusi, om mot og redsler. Om hvordan det er å leve med en dødstruende sykdom.

Det er en bok om hvordan menneskeheten lever og har levd, om hvordan jeg selv har levd. Og ikke minst, den store livsgleden.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 2015

Format CD

Genre Personlige beretninger

Omtalt person Henning Mankell

Arkiver er til for at vi ikke skal glemme vår historie. Ikke bare hva som har skjedd og hvordan det har skjedd. Vi skal først og fremst se hvordan vi reagerte på ulike hendelser.

Ta ikke livet så alvorlig. Du kommer uansett ikke levende fra det.

Hvordan du ser ut i speilet, kommer til å variere gjennom livet. Men bak speilbildet er det alltid den du er, som skjuler seg.

Ingen ønsker å møte tragedien, men den er en uunngåelig del av livet.

I grunnen er vår eksistens en tragedie. Livet igjennom søker vi å utvide våre kunnskaper, vår viten, våre erfaringer. Men til slutt kommer alt dette til å gå tapt i et ingenting.
Jeg respekterer dem som tror på andre liv etter dette. Men jeg forstår dem ikke. Det ser ut for meg som om religionen ikke blir annet enn en unnskyldning for ikke å akseptere livets vilkår. Her og nå. Ingenting mer. I dette ligger også det unike i det å leve, det vidunderlige.

• "Svarte vannliljer" av Michel Bussi
  • "Sherlock Holmes - skandale i Bøhmen og andre eventyr" av Arthur Conan Doyle