Kunstner i den flytende verden

Cappelen 1987 Innbundet

Det er 1948. Japan er i ferd med å gjenoppbygge sine byer etter krigens ødeleggelser. Folket prøver å legge nederlaget bak seg og se framover. Den berømte kunstneren, Masuji Ono, fyller dagene med hagearbeid, husreparasjoner, på sine to voksne døtre og sitt barnebarn. Og kveldene tilbringer han med gamle kjente på små lanterne-belyste barer. Men når minnene fra fortiden, fra et liv og en karriære dypt berørt av den japanske militarismen, kontinuerlig dukker opp, bringer det mørke skyer over hans rolige pensjonisttilværelse.

Forlag Cappelen

Utgivelsesår 1987

ISBN13 9788202110529

EAN 9788202110529

Serie Pan

Omtalt tid Etterkrigstiden

Omtalt sted Japan

Tildelt litteraturpris Riksmålsforbundets oversetterpris 1987

Jeg har akkurat lest denne på nytt, og blir akkurat like fascinert over språket, det omstendelige og høfligheten i japansk kultur. Merkelig at et land som kunne stå for så mye grusomhet under 2.verdenskrig, samtidig også var så opptatt av det vakre.

• "Sydhavet" av Manuel Vázquez Montalbán
  • "Quichotte" av Salman Rushdie
  • "Lidelseshistorie" av Clarice Lispector
  • "The Deptford Trilogy" av Robertson Davies
  • "Vold og islam - samtaler med Houria Abdelouahed" av Adonis
  • "Dei trulovade - milanesisk historie frå det syttande århundre oppdaga og omskrive av Allesandro Manzoni" av Alessandro Manzoni
  • "Herlige nederlag - artikler og intervjuer om litteratur og film" av Nikolaj Frobenius
  • "Skumring over landskapet" av Kazuo Ishiguro