Kunsten som sjelens arkitekt

kunst, galskap og terapi

Gyldendal akademisk 2000 Heftet

Gjennom portretter av kjente kunstnere, kliniske vignetter, dikt og illustrasjoner, blir vi tatt med på en reise i menneskets kamp mellom Væren og Intet, en reise som gir gjenklang i vårt eget indre følelsesliv. Her møter vi kunstnere som har omformet sin sjels smerte til kunstuttrykk, og kunstnere som måtte gi tapt. Kunsten er en bevirkende kraft som viser vei ut av lidelsen. Har litteraturliste.

"Mindes bok er vidtfavnende og lærerik. Den tjener til å bli tatt frem igjen og igjen ... Anbefales alt relevant helsepersonell og andre interesserte." Tidsskriftet Sykepleien Hvilket forhold eksisterer mellom kunst og galskap? Når blir sterke, indre drivkrefter skapende, og når blir de ødeleggende? Hvordan kan kunst lege sjelen og gi sammenheng i våre liv? Åse Minde viser oss hvordan kunsten kan gi håp i situasjoner hvor livet synes overveldende, slik at kunsten blir en bevirkende kraft som viser vei ut av lidelsen. Gjennom portretter av kjente kunstnere, kliniske vignetter, dikt og illustrasjoner, blir vi tatt med på en reise i menneskets kamp mellom Væren og Intet . en reise som også gir gjenklang i vårt eget indre følelsesliv. Åse Minde, Master of Arts i kunstterapi, er pioneren i Norge når det gjelder billedterapi.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2000