Kunsten å reise

av (forfatter) og Erik Ringen (oversetter).

Damm 2004 Innbundet

Forfatteren forsøker å finne motivet bak det å reise, hvorfor vi overhodet ønsker å reise og hjelpe oss til å få mer ut av reisene våre. Som følgesvenner på ferden har forfatteren tatt med forfattere, kunstnere og tenkere som alle har latt seg inspirere av det å reise i alle dets former.

Forlag Damm

Utgivelsesår 2004

ISBN13 9788204100276

EAN 9788204100276

Baudelaire anså drømmerier om reiser som et kjennetegn ved de edle søkende sjeler som han beskrev som "poeter", som ikke fant noen tilfredsstillelse i de hjemlige horisonter selv om de innså begrensningene også i andre land, og som hadde et temperament som svingte mellom håp og desperasjon, barnslig idealisme og kynisme. Det var poeterse sjebne, i likhet med krsitne pilegrimers, å leve i en fallen verden mens de nektet å oppgi sin visjon om et annet, mindre kompromittert rike.

Det er også en psykologisk glede når flyet letter, for hurtigheten i flyets oppstigning er et mønstergyldig symbol på transformasjon. Opvisningen av kraft kan få oss til å forestille oss tilsvarende avgjørende forandringer i livet vårt;forestille oss at vi kanskje en dag kan kan komme oss ovenpå noe av alt det som nå ruver truende over oss.

It was hard to say when exactly winter arrived. The decline was gradual, like that of a person into old age, inconspicuous from day to day until the season became an established relentless reality.

Når vi legger merke til hvordan enkelte mennesker vet å håndtere sine erfaringer - deres ubetydelege erfaringer i hverdagen - slik at de blir til dyrkbar jord som bærer frukter tre ganger i året, mens andre - og hvor mange er ikke de! - drives gjennom skjebnens brusende bølger, de forskjellige nasjoners og epokers mest mangfoldige strømninger,og likevel alltid blir liggende på overflaten og duppe som en kork, da blir vi fristet til å dele inn menneskeheten i et mindretall(en minimalitet)som vet hvordan de skal gjøre mye ut av lite, og et flertall som vet hvordan de skal gjøre lite ut av mye.

Har begynt å legge merke til alle bøker med ordene "kunsten å ..." i tittelen og har oppdaget at det er forbløffende mange av dem, så derfor samler jeg dem i ei lita lista! Bare på gøy. Mp også innrømme at jeg har til gode å lese de fleste av disse

• "Menneskets vidde - essays, artikler, tekster" av Jan Kjærstad
  • "The Deptford Trilogy" av Robertson Davies
  • "Opp til overflaten" av Veselin Marković
  • "En munnfull av Ganges" av Paal Brekke
  • "Armenia - mellom hammer og ambolt" av Philip Marsden
  • "Americas - reiseminner" av Thomas Boberg
  • "Poesi i form av en rose - et utvalg = Poesia in forma di rosa" av Pier Paolo Pasolini
  • "Til - en litterær reise" av Tor Eystein Øverås
  • "Finske dagar og netter - reiser i Finland" av Dag Helleve