Kunsten å leve

av (forfatter), Jakob Weidemann (forfatter), Lise Fjeldstad (oppleser), Jan Vincents Johannessen (oppleser) og Jakob Weidemann (oppleser).

Lydbokforlaget 1993 Kassett

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

På disse kassettene leser Jan Vincents Johannessen, direktør ved Radiumhospitalet, kunstneren Jacob Weidemann og skuespiller Lise Fjeldstad fra boka med samme navn. I boka er det samlet tanker fra bøker og erfaringer om det å leve. Lydbilder ved Geir Bøhren og Bent Åserud.

Forlag Lydbokforlaget

Utgivelsesår 1993

Format Kassett

Mitt eksemplar er 8. opplag 2013

Uansett hva som skjer med deg, må du alltid stå oppreist inni deg.

Det å leve er å gjøre seg selv sårbar. Derfor velger så mange å holde seg i live fremfor å leve. De synes det er tryggere å ligge inne i frøkapselen i stedet for å spire og blomstre. For den som spirer, kan gå til grunne i løpet av en frostnatt.

mennesket er villig til å lide hvis det føler at lidelsen har en mening.

De omkring oss hører ofte at vi roper om hjelp, samtidig som stoltheten vår hindrer dem i å hjelpe oss. Ingen har skildret dette bedre enn Halldis Moren Vesaas i diktet «Draum»:

Det ropte frå sjøen om hjelp hjelp.
Ei røyst som eg kjende: di
Eg skunda meg nedtil, sprang sprang,
fekk båten i hast gjort fri.

Skauv ifrå land, greip årene,
sette meg ned for å ro,
men kom ingen veg. Makteslaust
mot vassflata årene slo.

Kom ikkje nedi. Fekk ikkje tak.
Vatnet var stivna som bly.
Og langt uti mørkret di røyst
som ropte og ropte på ny.

Med årene sat eg og slo slo
mot dette som ikkje brast,
slo og visste: du ropte om hjelp,
men du heldt òg båten fast.

Da Henry Stanley lette etter David Livingstone i Afrikas jungel, forbauset det ham at de innfødte bærerne stadig satte seg ned. «Hvorfor gjør dere det?» spurte han. «Dere er jo ikke trette?» «Vi må bare sette oss litt,» svarte de, «slik at sjelen kan nå igjen kroppen.»

Har begynt å legge merke til alle bøker med ordene "kunsten å ..." i tittelen og har oppdaget at det er forbløffende mange av dem, så derfor samler jeg dem i ei lita lista! Bare på gøy. Mp også innrømme at jeg har til gode å lese de fleste av disse

• "Lev her og nå! - lev i nået - få ny energi og balanse" av Eckhart Tolle
  • "Kunsten å være lykkelig - en håndbok i å leve" av Dalai Lama
  • "Kvinner som løper med ulver - myter og fortellinger om villkvinne-arketypen" av Clarissa Pinkola Estés
  • "Norsk etymologisk ordbok - tematisk ordnet" av Yann de Caprona
  • "Om kjærlighet" av Erich Fromm
  • "Den gode kraften - snåsamannens egen historie" av Joralf Gjerstad
  • "Den tiende innsikt - om å holde fast på visjonen" av James Redfield
  • "Det frie menneske - en innføring i Spinozas filosofi" av Arne Næss
  • "Samlede dikt" av Hans Børli
  • "Det kommer en pike gående" av Inger Hagerup
  • "Bare et lite sammenbrudd" av Ebba Haslund
  • "Hva skal vi med stjerner nå? - en fortelling om kjærlighet, sorg og resten av vårt liv" av Espen Olafsen