Kunsten å bevare

om kulturminnevern og fortidsinteresse i Norge

Pax 2011 Innbundet

Boka handler om det offisielle arbeidet og det folkelige engasjementet for bevaring av kulturminner. Forfatteren spør blant annet om hva et kulturminne er, hvilke argumenter som har blitt brukt for bevaring gjennom tidene, hvem som har ansvaret for kulturminnene, hvordan kulturminner bør behandles, om de kan forandres, og om de skal brukes til noe. Har litteraturliste og personregister.

Her handler det om viljen til vern. Hvorfor og hvordan bevare kulturminner? Kan de forandres? Og hvordan har bevaring blitt begrunnet gjennom tidene? Aktørene har ikke bare ønsket å ta vare på det gamle, de har også villet skape en mer "harmonisk" framtid. Kampen mot det som oppfattes som kulturelt forfall står derfor sentralt. Det gjør også spørsmålet om autentisitet, nasjonale verdier, tilhørighet og synet på stygt og pent. Boka omhandler både offisielt vernearbeid og mer folkelig engasjement i bygd og by. Samarbeid, strid og debatt har alltid preget vernearbeidet, som forfatteren deler inn i tre faser: Den første handler om nasjonalromantikk og nostalgi, den neste om bygningsfredning og kamp mot industrialismen. På 1960.tallet ble miljø. og sosialhistorien viktig, og i vår tid står stikkord som lokal forankring og verdiskaping sentralt. Men kan kulturminner være "motor" i stedsutviklingen?

Forlag Pax

Omtalt tid 1900-tallet 1800-tallet 2000-tallet