Kunsten å argumentere

Gyldendal akademisk 2001 Heftet

Boka gir en innføring i argumentasjonsteori og en opplæring i den gode samtale. Boken krever ingen forkunnskaper i argumentasjonsteori og logikk. Har litteraturliste.

Er du av dem som lett faller for floskler og ironi når du skal fremlegge en sak? Forholder du deg argumentativt og saklig i en debatt? Kunne du tenke deg å lære mer om argumentasjonsteknikk? Forutsetningen for all god kommunikasjon er at vi forstår hverandres intensjoner. I denne lille boka presenteres nettopp et ideal for den gode samtalen. Forfatteren redegjør dessuten for språklige knep som kan være bra i enkelte sammenhenger, men som i andre bør anvendes med forsiktighet. Begripelighet, holdbarhet og relevans er derfor sentrale begreper for forfatteren. Fremstillingen er fri for fagtermer og rik på eksempler, og forutsetter ingen forkunnskaper i argumentasjonsteori eller logikk. Boka egner seg således i vidt forskjellige sammenhenger som f.eks. i skoler, på kurs, ved selvstudier.

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2001

Tittelen på boka stemmer ikke med innholdet. Dette er en rasjonell bok om setningsbygning, forståelse, logikk etc., og ingen bok som tar for seg KUNSTEN ved å argumentere. Leser man beskrivelsen av boka, så stemmer den imidlertid nokså bra med innholdet. Men tittelen er altså helt feil. Jeg synes den rasjonelle tilnærmingen til temaet gjør boka tørr og kjedelig. Den ga meg ingen ting.

• "En verdensomseiling under havet" av Jules Verne
  • "En folkefiende - skuespill i fem akter (1882)" av Henrik Ibsen