Kulturforskjeller i praksis

perspektiver på det flerkulturelle Norge

av (forfatter) og Torunn Arntsen Sajjad (forfatter).

Gyldendal akademisk 2006 Heftet

Forfatterne gir her en presentasjon av det flerkulturelle Norge, med temaer fra kultur, etnisitet, minoritetsspørsmål og tverrkulturell kommunikasjon, til konkrete diskusjoner om innvandreres forhold til skole, helsevesen og myndigheter. For studenter og lærere ved høgskoler, samt offentlig ansatte som flyktningekonsulenter, politifolk og tollere, og andre interesserte. Med kildeoversikt, litteraturlister og stikkordregister.

Denne fjerde utgaven er gjennomarbeidet på nytt og ajourført med hensyn til aktuelle temaer, eksempler, tallmateriale og litteratur. * Hva er etnisitet og nasjonalisme?* Hvordan kan myndigheter, skole og helsevesen kommunisere bedre med innvandrere?* Hva betyr familien for innvandrere og hvordan oppfattes helse og sykdom?* Hvor går grensen for toleranse overfor kulturelle minoriteter?* Hvordan kan likeverd mellom innvandrere og nordmenn oppnås?

Forlag Gyldendal akademisk

Utgivelsesår 2006

ISBN13 9788205363571

EAN 9788205363571

Omtalt sted Norge

• "Pedagogikkens mange ansikter - pedagogikkens idéhistorie fra antikken til det postmoderne" av Lars Løvlie
  • "Mellom mennesker og samfunn - sosiologi og sosialantropologi for helse- og sosialprofesjonene" av Elisabeth Brodtkorb
  • "Flerkulturell forståelse" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Samfunnskunnskap - fagdidaktisk innføring" av Theo Koritzinsky
  • "Bak fiendebildet - islam og verden etter 11. september" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Globalisering - åtte nøkkelbegreper" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Møter mellom mennesker - interkulturell kommunikasjon" av Øyvind Dahl
  • "Typisk norsk - essays om kulturen i Norge" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Det norske sett med nye øyne - kritisk analyse av norsk innvandringsdebatt" av Marianne Gullestad
  • "Sex og religion - fra jomfruball til hellig homosex" av Dag Øistein Endsjø
  • "Anarki, makt og normer - innføring i internasjonal politikk" av Jon Hovi