Krysseren Blücher

9. april 1940

Vega forlag 2010 E-bok

Boka beskriver det som skjedde da den tyske krysseren Blücher seilte inn Drøbaksundet 9. april 1940. Den forteller om hvordan oberst Birger Eriksen valgte å handle da han ikke fikk noen retningslinjer fra admiralstaben, og om hvordan hundrevis av tyske liv gikk tapt da Blücher gikk ned. Dette er den første boka om tyskernes felttoget i Norge.

I grålysningen 9. april 1940 seilte den tyske Kampgruppe 5 innover Oslofjorden med den flunkende nye krysseren Blücher i tet. Målet var å vinne rask kontroll over hovedstad, konge og regjering. Hitler spilte høyt. Okkupasjonen av Norge skulle sikre isfrie havner for transport av svensk jernmalm fra Narvik og ubåt- og flybaser i kampen om Atlanterhavet. Alt så ut til å gå etter planen. Forsvarsverkene i ytre Oslofjord var passert uten tap. Det eneste som sto i veien for tyskerne, var den utrangerte kystfestningen Oscarsborg med sine gamle kanoner. Og en besluttsom oberst Birger Eriksen. Admiralstaben var taus, ingen overordnede ga ham noen retningslinjer eller ordrer. Alt hvilte på ham da silhuetten av de tyske skipene kunne skjelnes i tåkehavet. Dette er fortellingen om en manns vilje og mot. Og om dramaet som kostet hundrevis av tyske liv da krysseren Blücher gikk ned i Drøbaksundet. Det er fortellingen om tysk hovmod og villighet til å ta store sjanser. Og det er den tragiske historien om manglende norsk forsvarsvilje og effekten av en målbevisst nedrustning. Forfatteren gir oss et unikt innblikk i Norges skjebnetime . 9. april 1940.

Forlag Vega forlag

ISBN13 9788282111942

EAN 9788282111942

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt person Blücher (skip)

Intenst og levende fortalt krigshistorie

Alf R. Jacobsen ble av forlagsdirektøren i Vega forlag spurt om å skrive historien om Blücher og Oskarsborg i forbindelse med 10 årsjubileet 9. april 2010. Han svarte umiddelbart ja! I sitt forord til boka skriver forfatteren følgende:

"Senkingen av Blücher i Drøbaksundet tidlig om morgenen 9. april 1940 er en av de viktigste begivenhetene i vår historie. Oberst Birger Eriksens mot og viljestyrke overfor en brutal og overlegen fiende ga landet et pusterom og sikret at kongefamilien og regjeringen unnslapp og kunne føre kampen videre til Norge atter var fritt."

Alf R. Jacobsen understreker at historien om Blücher tilhører vår felles arv og ikke kan fortelles ofte nok. Det han imidlertid oppdaget mens han jobbet med boka var at ingen hadde forsøkt å sette sammen hele puslespillet fra krysseren Blücher forlot Kiel 5. april 1940 og frem til skipet gikk opp i et flammehav fire dager senere.

Jacobsen har hatt tilgjengelig både tyske og norske kilder når han har gravet seg ned i dokumentene som omhandler det som skjedde både før, under og etter senkingen av Blücher. Samtidig som dette er en historie om stort heltemot fra oberst Birger Eriksens side, idet han beordret ild mot en fientlig inntrenger i Drøbaksundet, er det også en historie om konsekvensene av mange års nedtrapping av norsk forsvar og om mangel på handlekraft i det avgjørende øyeblikk. Ikke få av de sentrale skikkelsene i norsk politikk levnes i så måte liten ære sett med ettertidens øyne. Denne mangelen på handlekraft da den trengtes som mest, fikk som kjent katastrofale følger for Norge, som ble gjenstand for fem års okupasjon av nazi-Tyskland ... Konsekvenser som kunne ha vært enda verre dersom ikke oberst Eriksen hadde handlet slik han gjorde i det avgjørende øyeblikk!

Sjelden - om noen gang - er denne sentrale hendelsen i norsk krigshistorie fortalt med slik innlevelse og nærhet til det som skjedde, som i denne boka. Og når ingen ringere enn Nils Ole Oftebro har rollen som oppleser, må det bli bra! Jeg skal heller ikke underslå at de detaljerte beskrivelsene av ødeleggende eksplosjoner, beskytning, flammehav og drap nok gjorde et ekstra sterkt inntrykk på meg siden jeg hørte på denne lydboka i løpet av den første uka etter terrorangrepet på Oslo. Uansett vil jeg understreke at det er en sterk historie! Jacobsen har hatt tilgang på vitneprov fra folk som opplevde tyskernes invasjon av Norge, og ved at han konkretiserer de involvertes opplevelser, gjør han også historien så mye mer interessant. Jeg synes denne boka fortjener terningkast fem!

Nok eit år der pengane har gått til bøker eg eigentleg ikkje har plass til.

• "Kryssild - krig og kjærlighet i Atlanterhavskonvoiene 1940-41" av Alf R. Jacobsen
  • "Den lange reisen hjem - kongefamilien under andre verdenskrig" av Egil Ulateig
  • "Bitter seier - Narvik, 10. april-10. juni 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Tirpitz - kampen om Nordishavet" av Michael Tamelander
  • "Angrep ved daggry - Narvik, 9.-10. april 1940" av Alf R. Jacobsen
  • "Over grensen? - Hjemmefrontens likvidasjoner under den tyske okkupasjonen av Norge 1940-1945" av Arnfinn Moland
  • "Norske krigsprofitører - nazi-Tysklands velvillige medløpere" av Anette Storeide
  • "Vi dro mot nord - tyskernes skildring av felttoget i Norge april 1940 (Oslo, Østfold, Akershus, Hedmark, Oppland, Møre og Romsdal)" av Sven T. Arneberg
  • "Banesår - Tirpitz og jakten på X5" av Alf R. Jacobsen
  • "Josef Terboven - Hitlers mann i Norge" av Berit Nøkleby