Kroppen for voksne

av (forfatter) og Eldbjørg Ribe (illustratør).

Frisk forlag 2021 Innbundet

I Kroppen for Voksne reflekterer Trond-Viggo Torgersen muntert og inspirerende om sin aldrende kropp og det uunngåelige faktum at han blir eldre. Målet hans er å gjøre helseerfaringer og medisinsk kunnskap enklere å forstå, slik at du kan tenke sjæl og ta gode valg for din egen helse.

Med et skråblikk på både egen kropp og samfunnet rundt seg, og med et særegent språk fylt av varme og småfrekke betraktninger, tar han oss med på en reise i nysgjerrighet og kritisk tenkning. Det er jo så mye gull å hente mellom et ærlig spørsmål og et gjennomtenkt svar! Dette er boken for deg som ønsker å møte årene som kommer med undring og et smil om munnen.

Trond-Viggo Torgersen er en folkekjær lege, forfatter, programleder, artist og komiker. Han har i flere tiår gitt oss svarene på alt vi lurer på om kroppen vår, både på tv og med boken Kroppen, som tok oss med på en reise i å forstå alt det rare og fine som foregår både på innsiden og utenpå.

Forlag Frisk forlag

Utgivelsesår 2021

De som vet at nedsatt hørsel er vanlig blant familiens eldre, bør være oppmerksomme på varsler. Hvis du begynner å synes at folk snakker utydelig, eller at det er vanskelig å følge med når flere snakker i et rom, kan det være et tegn på at du bør sjekke hørselen og vurdere om du trenger høreapparat. Jeg undres stadig over fordommene mot høreapparat, når vi som trenger se-apparat, har et hav av former og farger å feste i ansiktet.

Hvordan tror du forresten at andre ser deg? Antagelig er de mye mindre kritiske enn deg selv. Ta likevel med et lite råd på veien: Ta med glede imot omsorgsfulle hint om å fjerne sjenerende hår fra ører og nese, flass på skulderen, matrester i munnviken og eggesøl på klærne. Du merker det sikkert ikke så lett selv når hårene vokser og årene går.

Det er ikke mange som trenger å gå på line i høy alder, men de fleste vil ha glede av ikke å snuble og falle. Nettopp derfor er det viktig ikke å slutte med å stå på ett bein. Min beste balanseøvelse er å stå på ett bein, svinge med det andre og så lukke øynene. (Øv deg i nærheten av noe du kan holde deg i.)

Kriser blir ofte kalt overganger, fordi de tvinger fram vanskelige valg. Planer må forkastes eller gjøres om på. Fremtiden får en ny retning. Livet får et vendepunkt. [...] Kriser har en kraft i seg som ikke automatisk fører til et forverret liv. Kriser kan også føre fram mot en nødvendig endring, en bedre livssituasjon - på sikt.

• "Hva føler du nå? - enkle råd mot indre uro" av Cecilie Benneche
  • "Eg vil vere her - dikt til trøyst" av Olaug Nilssen
  • "Å sørge - en bok om tap, sorg, kraft og håp" av Kristiane M. Hansson
  • "Hvordan snakker man om døden?" av Anna Fiske
  • "Slipp meg fri - om terapien etter seksuelle overgrep og vold" av Angelica Kjos
  • "Sjølvmordsforsøket - livet før og etter" av Oddvar Vignes
  • "Kvar ein fugl - dikt" av Hilde Myklebust
  • "Vestlandsvegar - historier om farlege og spektakulære vegstrekk" av Halvor Folgerø
  • "Å være flere - dikt" av Steinar Opstad
  • "Appenes planet - hvordan smarttelefonen forandret verden" av Thomas Hylland Eriksen
  • "Bibelen på 200 sider - frå dei første sju dagane til verdas ende" av Kari Veiteberg
  • "Syv meninger med livet" av Thomas Hylland Eriksen