Kronprinsen

kriminalroman

Gyldendal 2012 E-bok

Dette er den andre boka om krimreporterne Joakim Lund Jarner og Agnes Lea.

Dette er den andre boka om krimreporterne Joakim Lund Jarner og Agnes Lea.

ISBN13 9788205430143

EAN 9788205430143

Serie Joakim Lund Jarner og Agnes Lea (2)

Genre Krim

Omtalt sted Oslo

Alexandra Beverfjord, vår nye krimkronprinsesse? Kronprinsen tok nesten pusten fra meg.
Alexandra Beverfjord har levert en rykende åndeløs journalistkrim som sin andrebok. Jeg har enda ikke lest hennes første; "Kretsen", men det skal jeg nok gjøre en dag. "Kronprinsen" hennes andrebok som nylig kom ut, frister hvertfall meg til å lese mer.

I går fikk jeg boken i elektronisk form, nå er den utlest. Jeg har lenge ønsket å lese bøkene til Beverfjord, journalisten, nå Dagbladredaktør, fra Trondheim. Jeg hørte henne også i et krimmøte under Oslo bokfestival. Når boken kom i hus, greide jeg ikke å la den vente i lesebunken. Det er høst, og tid for krim, pledd og te.

Litt om handlingen:
En dame som kaller seg Sara Bakke og klarsynt, ringer inn tipstelefonen til Nyhetsavisen. Journalist Joakim Lund Jarner tar imot oppdraget knyttet til henvendelsen. To lik , en kvinne og en mann er sett døde, hengt i et tre i Sofienbergparken. Han og kollega Agnes Lea jobber sammen i saken. Joakim sliter også med sorg og minner over sin yngre søster Iben som ble funnet hengt i et tre for en del år tilbake. Det var selvmord, sa de. Han er ikke så sikker på det. Etterhvert viser det seg at det er en kobling mellom Ibens dødsfall og de to ferske dødsfallene i Sofienbergparken.

Det er også en del andre koblinger som snøres opp under denne etterforskningen. En næringsminister blir utsatt for et mystisk innbrudd. Den klarsynte Sara Bakke kaller sammen til spiritistisk sirkel hvor de får beskjed av Oijabrettet om at en av dem er utsatt for fare. Etter en tid savner hun venninnen og ringer deretter til Joakim, som ikke har tid eller lyst til å ta henne alvorlig. Avisen hans er under press fra rike økonomi-svindlere, han selv reiser bort for å finne svar om Iben, mens en hacker hjelper ham og Agnes med å finne ut av ting. Det rulles opp koblinger til nynazister og høyreekstreme miljøer som drives av rasehat. Man kan ikke stole på noen, hverken mediafolk eller politiet.

Dette er en meget handlingsmettet roman, som jeg hadde store problemer med å legge/sette fra meg. Men sove må man jo, så jeg tok fatt på de siste sidene i kveld. Beverfjord skriver lett, kortfattet, og evner å bygge opp spenningskurven fra første side. Kapitlene er korte og skifter mellom forskjellige scener, noe som gjør at man raskt drives videre. Jeg som trodde jeg hadde problemer med å lese bøker elektronisk, oppdaget at det hadde jeg i alle fall ikke når det gjaldt denne boka.

Temaet som tas opp er også høyaktuelt. De mørke høyreekstreme kreftene finnes, det har vi så sørgelig fått bevist i det siste. At det finnes mennesker som vil handle ut fra sin overbevisning med å drepe. Beverfjord sier i intervjuer at hun måtte skrive om en del da 22.juli-attentatene skjedde. Det ble for likt. For nært.

Som journalist vet Beverfjord hvordan pressen fungerer, så dette er mer enn troverdig nok. At karakterene ikke beskrives med psykologisk dybde, får jeg heller bære over med. Alle kan ikke skrive som Karin Fossum heller. Jeg fikk også noen assosiasjoner til Stieg Larssons Millenium-trilogi underveis i lesingen. Avismiljø, en kvinnelig hacker, bestialske mord, litt sex her og der, møkkete businessfolk med mer..

Alt i alt er Kronprinsen en meget spennende krim, som ble kjapt lest. Jeg gleder meg til å følge Alexandra Beverfjords forfatterskap videre.

Takk til Gyldendal for leseeksemplaret.

spennende! fortsettelse følger :-) liker personene og stilen :-)

Har omtrent kommet halvveis etter å ha hoppet over mye. Det er dato og tidspunkt for hvert kapittel, noe som er veldig irriterende. Minner om en eller annen tv-serie som "bråker" ved overgang til nytt sted, eller handlingen flyttes fram og tilbake. Temaet i boka er alvorlig nok, par med forskjellig nasjonalitet blir drept. Men skal krimbøker minne om tv-serier?

Synes det ble litt mye personlige skildringer og litt lite jakt på løsninger til at spenningen ble holdt oppe gjennom hele boka. Les hele min omtale på ritaleser.com

Lar du deg lure av skygger i mørket? Eller personer som følger ekstra med når du setter ned deg på bussen? Vell nyhetsredaktør Alexandra Beverfjord vet og levere de groteske varene og servere de på sølvfat. For nyhetsredaktør Alexandra Beverfjords "Kretsen" mottok hun årets beste krimdebut. For hennes andre krimbok er denne hakket bedre. Skildringene er en smule mer levendes, språket mer melodramatisk og fargene og karakterene dypgående og intressant. Gjennom korte, intense kapitler med gode replikker og smarte scenetriks følger vi de to reporterene Joakim Lund Jarner og Agnes Leas hektiske døgn etter serie - rasemorderene. Det er tydelig at Beverfjord har satt seg ned ved skrivebordet og fundert og spunnet over videre planer for krimduoen for dette bygges opp til flere spennende bøker om redaksjonen Nyhetsavisens team. Igjennom politikk, samfunnskritikk og mediekritikk beviser hun at det er mye tankene hennes setter lys på. Skyggesider i samfunnet og de korrupte partier, med hemmelige forbindelser. Hun tar opp disse hverdagslige tingene som gjør boken den lille "gullbiten" av en krimroman. Med god og krydrende journalistikk, der dette en filmatisk og filmbelyst roman, der kamerar hele tiden står som en sidelinje. Beverfjord bruker et godt grep på og kontrollere bevegelser og overfladiske partier til de grader. Bevisst og selvsikker dramaturgi komponeres med gode dialoger og flotte skildringer, ikke direkte poetisk og stort, med det fungerer fint til tekstens omslag. Utelukkende er det flere ting og plukke på, som er dette realistisk og vil virkelig enkelte ting fungere? Vell dette er kanskje bare hypoteser og tanker, men Beverfjord forsikrer leseren om at samfunnet blir bare mørkere og mørkere...

Har forundret meg hvor mange det egentlig er. Dette er bare et utvalg av alle jeg har snublet over.

Her er en oversikt over bøker jeg har lest, de ligger kronologisk etter lesedato. Jeg prøver å gi terningkast til hver bok jeg har lest, det er en helt subjektiv vurdering!

Bøker lest i 2017.

• "Svalens graf" av Sissel-Jo Gazan