Kroningen

Fandorins åttende sak

av (forfatter) og Dagfinn Foldøy (oversetter).

Aschehoug 2008 Innbundet

Kjøp boka hos norli.no! Kjøp ebøker og lydbøker på EBOK.NO Kjøp boka hos ark.no

Moskva, 1885. Den fireårige fetteren til Tsar Nikolai den II blir kidnappet. Dr. Lind, som står bak, krever at Tsaren godtar hans krav om å få den berømte Orlov-diamanten som pryder tsarens septer i bytte mot gutten - ellers vil fetteren bli drept. Å redde både barnet og tronen, er en håpløs oppgave for Fandorin og hans trofaste tjener, men de har sverget på at de skal klare det.

Året er 1885, og det er sju dager til Tsar Nikolai den II skal krones da hans lille fetter Mikael blir kidnappet under en spasertur midt på dagen. Saken truer med å bli et statsanliggende hvis ikke tsaren godtar den mystiske Dr. Linds krav. Han vil nemlig ha den berømte Orlov-diamanten som pryder tsarens scepter i bytte mot gutten han har i sin varetekt. Ellers vil Mikael bli drept. Å redde både barnet og tronen, det er den håpløse oppgaven Fandorin og hans trofaste tjener har sverget å klare. Det blir et kappløp med tiden, som fører leseren fra Moskvas underverden til de keiserliges alkover i Fandorins åttende sak. Erast Petrovitsj Fandorin har gjort B. Akuninn kjent over hele verden. Tidligere utkommet på norsk er Vinterdronningen, Tyrkisk gambit, Leviathan, Akilles død, Spesialoppdrag og Etatsråden.

Utgivelsesår 2008

ISBN13 9788203210822