Krokodillevokteren

av (forfatter) og Ragnhild Aasland Sekne (gjendikter).

Goliat forl. 2017 Innbundet

En tidlig morgen i en liten bygård i København finner pensjonisten Gregers Hermansen det blodige liket til en ung kvinne. I kvinnens ansikt er det laget et mønster. Hva betyr det? Er det en siste hilsen fra morderen?

Politibetjentene Jeppe Kørner og Anette Werner fra Københavns politi får ansvaret for etterforskningen av saken. Underveis avdekker de en forbindelse mellom drapsofferet og husverten, Esther de Laurenti. Morderen har fått tilgang til det uferdige krimmanuset til Laurenti og etterligner historien.

Da det skjer et nytt mord kjemper Jeppe og Anette mot tiden for å oppklare fortiden og hemmelighetene til begge kvinnene som av ukjent årsak har vært skjult i så mange år. Bevisene tyder på at både Esther og ofrene er brikker i en gal morders hevngjerrige spill. Hvem er denne personen som står bak og hvorfor skjer disse uhyrlighetene?

Krokodillevokteren er Katrine Engbergs kriminaldebut og den første boken i en ny serie hyllet for sin kunstneriske kvalitet.

Forlag Goliat forl.

Omtalt sted København

Det er spennende med nye krimforfattere og jeg har stor sans for krim fra våre naboland. Katrine Engberg skuffer ikke, hun har et lett og flytende språk og man kommer fort inn i historien. Boka var lettlest og karakterene interessante, men mot slutten hadde jeg litt problemer med å henge med da handlingen ble litt springende. Det er ingen heseblesende spenning, men jevnt driv og noen overraskelser.
Dette ga mersmak og jeg leser gjerne mer av forfatteren! Såvidt jeg skjønner er dette første bok i en trilogi, så det er bare å vente på neste.

Spennende krimdebut fra København. Velskrevet og god. Mer her i bloggen

Denne teksten røper noe fra handlingen i en bok. Klikk for å vise teksten.

• "En blå tråd" av Anne Tyler
  • "Den hemmelige kvinnen" av Anna Ekberg