Kristen tro

oppdatert

av (forfatter) og Ole Jacob Nyhus (forfatter).

Kom forlag 2013 Innbundet

Takk og pris for bøker som denne. Både troende og ikke-troende vil ha glede av boken som en oppdatert guide til hva kristen tro er og betyr, stilt overfor et moderne verdensbilde.
Henrik Syse, filosof, forsker og forfatter.
Forlagets omtale:
Hvordan kan vår tid forstå de store ordene i kristendommen: Hva betyr skapelse etter Darwin og Big Bang? Hva er frelse for nordmenn som har det bra? Er nåde et ord utgått på dato? Hva mener vi når vi sier Gud?
Skal kristen tro få betydning, må den være oppdatert. Den må integrere ny kunnskap og formuleres på ny for hver generasjon. Kristen tro - oppdatert tar på alvor kunnskap og erfaringer som for mange gjør det vanskelig å tro.

Forlag Kom forlag

Utgivelsesår 2013

ISBN13 9788293191100

EAN 9788293191100

Det at noe overgår vår forstand, er ikke det samme som at det ikke er virkelig. Vi forstår strengt tatt ikke annet enn det vi selv har gjort forståelig.

Den som har møtt det hellige, gripes og tror på denne erfaringen.

"Hva bør forandres i kirken?" spurte journalisten. "Du og jeg", svarte Mor Theresa.

Kristne bør ikke ønske seg tilbake til den tid da kristendommen hadde hegemoniet over fellesrommet. Det ble for mye juss og paternalisme. Kristne som ønsker dette hegemoniet tilbake, kan beskyldes for å gjøre det de ikke vil at muslimer og andre sekulære skal gjøre, nemlig å sette gjennom sine verdier som norsk lov til ubehag for store grupper med annen overbevisning. Kristen tro vinner ikke fram ved lover og forordninger, bortsett fra de som sikrer trosfriheten.

• "Grill en kristen - svar på 20 vanskelige spørsmål" av Ingvild Hellenes
  • "Samlede dikt" av Hans Børli
  • "Ekko - et essay om algoritmer og begjær" av Lena Lindgren
  • "Underkastelse" av Michel Houellebecq
  • "Presten" av Hanne Ørstavik
  • "Grensen - en reise rundt Russland gjennom Nord-Korea, Kina, Mongolia, Kasakhstan, Aserbajdsjan, Georgia, Ukraina, Hviterussland, Litauen, Polen, Latvia, Estland, Finland og Norge samt Nordøstpassasjen" av Erika Fatland
  • "Vi er fem - roman" av Matias Faldbakken
  • "Sapiens - en innføring i menneskehetens historie" av Yuval Noah Harari