Kriser og omstilling

håndbok for tillitsvalgte, styrerepresentanter og ansatte

Dixi omen 2000 Heftet

Bokens første del er en håndbok til hjelp i ulike krisesituasjoner i bedrifter med tema som konkurs, outsourcing, fusjoner og nedbemanning. Del to er et lynkurs i bedriftsøkonomi og strategi. Del tre omhandler omstilling og et kapittel med tips til de som har planer om å starte egen bedrift. Den siste delen består av forklaringer på ord og uttrykk og en liste over organisasjoner til hjelp i omstillingssituasjoner. Har litteraturliste.

Kriser og omstilling er ofte to ulike sider av samme sak . en bedrifts utvikling. Krisen er hurtig og dramatisk, mens omstilling får mer over tid og kan planlegges og styres mer enn en krise. Kriser kan unngås ved at man er føre var og setter i gang nødvendig omstilling og utvikling før krisen. Og utvikling og omstilling er nødvendige aktiviteter for å reparere og tilpasse virksomheter etter en krise.
Når krisen likevel er et faktum, blir man konfrontert med harde forretningsmessige realiteter og tvunget til å foreta valg mellom onder. Kriser har alltid minst fire ansikter;- et forretningsmessig,- et maktpolitisk,- et menneskelig og. et juridisk.
Boken omhandler alle disse sidene ved kriser. Ved å være forberedt på de menneskelige problemer forårsaket av kriser, kan man avhjelpe eller lindre personlige tragedier. Jussen angir viktige spilleregler og rettigheter for krisens ofre. Boken gir likevel mest plass til de to første; den forretningsmessige og den maktpolitiske vinklingen. Man finner nesten alltid krisens årsak og krisens løsning innenfor disse to områdene.
Bokens del 1 er en håndbok til hjelp i ulike krisesituasjoner. Her tas opp tema som: Konkurs, outsourcing, nedbemanning, flytting, fusjoner og fisjoner.Del 2 er et lynkurs i bedriftsøkonomi og strategi.Del 3 omhandler omstilling og har også et kapittel med tips til de som har planer om egen bedriftsoppstart.Del 4 består av forklaringer på ord og uttrykk samt en liste over organisasjoner som kan være til hjelp i en omstillingssituasjon.

Forlag Dixi omen

Utgivelsesår 2000