Kriminell

av (forfatter) og Trond Teigen (oppleser).

Cappelen Damm 2019 Lydfil

Utgivelsesår 2019

Format Lydfil

ISBN13 9788202638191

EAN 9788202638191

Serie Mikael Wulf (4)

Genre Politi og detektiver Krim

Omtalt sted Oslo

Eirik Husby Sæther "Kriminell"
William er tidligere rusmisbruker. Når han blir pappa, vil han bli helt ved å infiltrere gjengmiljøet. Broren Mikael er politi og blir kildefører for å beskytte ham. I Oslo er det krig mellom gjengene. Førs stikker de hverandre ned med kniv, så byttes kniven ut med pistolen. William kan stanse drapene, men han er blitt altfor involvert.
Synnøve passer sønnen og huset til William. Hun er den perfekte mor, helt til hun får et epileptisk anfall. Blodprøven har spor av amfetamin, og barnevernet gir sønnen til Mikael siden også William sliter. Synnøve tror at Mikael vil ta sønnen hennes, og hun er villig til ofre både Mikael og William for å få beholde gutten.

Dette er bok nummer fire om politietterforskeren Mikal Wulf, og nok en gang har forfatteren kombinert fiksjon med virkelighet på en fin måte. Også denne gang fletter boken sammen to historier, der begge denne gang foregår i nåtid. Den ene er selve etterforskning av mordet, i den andre får vi et godt innblikk i det kriminelle gjengmiljøet i Oslo, hvordan det fungerer, og hvorfor folk havner der istedenfor i et vanlig jobbliv. Her er folk venner den ene dagen, og fiender den neste, og tema i boka er veldig aktuelt i dagens Oslo.
Vi får også se hvordan politi bruker kilder for å oppklare saker, hvor grensen går for hvor langt en bør strekke seg. Hovedpersonene er fint bakt inn i storyen og forfatteren skriver ærlig og usminka om hvordan det er å være i gjengmiljøet. Selv liker jeg spesielt godt hvordan han blander fiksjon med virkelighet. Språket er lett, ærlig, rett frem og rått og forfatterens bakgrunn som politi gjør at han skriver realistisk og troverdig. Boka har en fin spenning hele veien gjennom, med en enda høyere tempo på slutten. Dette er ei bok helt etter min smak, jeg anbefaler den på det sterkeste, og håper på flere bøker om Mikael Wulf.
Boka er en gave fra forfatteren. Takk!
Terningkast 6

• "Skrik" av Eirik Husby Sæther