Kriminalitet

om mennesker, miljøer og handlinger

Commentum 2017 Innbundet

Denne boken inneholder en samling artikler med politihistorisk stoff som har vært publisert over flere år. Men historien blir aldri gammel og må gjentas for nye lesere for ikke å bli glemt. Politihistorie er også kulturhistorie.

Ofte leser vi om den kriminelle i bøker som dette. Det gjør vi også i denne boken, men vi møter aktører fra begge sider - for eksempel Al Capone på den ene siden, som mafialeder i Chicago, og mannen som felte ham, norsk-amerikaneren Elliot Ness, på den andre siden. Ironisk nok ble mafialederen Capone tatt for skattesnusk, og ikke for alt det andre han stod bak av ågerspill, spritsmugling, prostitusjonsorganisering, vold og drap.

Vi møter også politipersonligheter fra tidligere tider, vi hører om de første politilederne og om den greske guden Themis, som var den greske mytologiens opphav til lov og rett.
Krigen er viktig i norsk politihistorie. Derfor forteller vi historien om de 271 politifangene som satt fengslet i Stutthof i det tyskokkuperte Polen og om de norske polititroppene i Sverige; politikolleger som hver på sin måte gjorde en innsats for at Norge skulle bli et fritt land.

Jørn-Kr. Jørgensen er journalist og forfatter, og har de siste ca. 35 årene arbeidet som seniorrådgiver innen kommunikasjon- og samfunnskontakt i Oslo politidistrikt. Han er mangeårig redaktør for Norsk Politihistorisk Årbok og har forfattet og redigert ca. 35 bøker.

Tittel: Kriminalitet. Om mennesker, miljøer og handlinger
Forfatter: Jørn-Kr. Jørgensen