Krigshelten

historien om marinejegeren og etterretningsagenten Trond Bolle

av (forfatter), Hans Petter Aass (forfatter) og Benjamin Helstad (oppleser).

Strawberry Publishing 2020 Lydfil

På innsiden av det hemmelige Norge - en av de mest spektakulære fortellingene om Norges militærengasjement på utenlandsk jord.

Marinejegeren og etterretningsoffiseren Trond Bolle (1968?2010) er en legende i spesialsoldatmiljøet. Han tjenestegjorde 21 år i en av Forsvarets tøffeste avdelinger og var med i ledelsen i E 14, en strengt hemmelig del av Forsvarets etterretningstjeneste. Bolle var den første siden andre verdenskrig til å motta utmerkelsen Krigskorset med sverd for sin innsats i strid.
I denne nærgående biografien følger vi Trond Bolle som marinejeger og etterretningsagent i operasjoner under krigene på Balkan og i Afghanistan og som sentral aktør i den såkalte Khalid Skah-saken. Han var besatt av å gjøre en god jobb - for mennene sine, for Forsvaret, for nasjonen. Det som skulle være hans siste oppdrag i Afghanistan ble skjebnesvangert. Bolle ble drept av en veibombe i juni 2010 på et ISAF-oppdrag i Faryab-provinsen.
Krigshelten er historien om en mann som risikerte alt, og om Norges forvandling fra å være en fredsnasjon til å delta i skarpe operasjoner i verdens farligste konfliktområder. Forfatterne avslører ukjente sider ved Forsvarets virksomhet - Krigshelten bringer leseren på innsiden av det hemmelige Norge..

"....det skal godt gjøres å portrettere et «hemmelig» liv mer utfyllende enn dette." Sten Inge Jørgensen, VG
"En fortelling full av spenning, fare og dristighet." Frithjof Jacobsen, VG
"Widerøe og Aass tegner.et godt, nærgående bilde av en.kriger, instinktivt brå av natur,.men også en mann med empati.og utstyrt med gode sosiale.antenner."Johan O. Jensen, Adresseavisen
"Strålende lesestoff." Asbjørn Slettemark, OP5

Forlag Strawberry Publishing

Utgivelsesår 2020

Format Lydfil

ISBN13 9788284191508

EAN 9788284191508

Omtalt sted Afghanistan Balkan

Omtalt person Trond Bolle

Det jeg leser og har lest i 2013.

Leste og uleste bøker i bokhylla

• "Krigere og diplomater - på innsiden av Forsvarets spesialkommando" av Tom Bakkeli
  • "Trond Bolle - alles helt - min mann" av Jon Gangdal
  • "En tøff dag - en innsideberetningen fra Navy SEAL-operasjonen som drepte Osama bin Laden" av Mark Owen
  • "Mafia i Norge - det nye kriminelle landskapet" av Stein Morten Lier
  • "Terrorjegerne - thriller" av Tom Bakkeli
  • "Mamma forsøkte - fortellinger" av Jens Lapidus
  • "Norges hemmelige krigere - kommandosoldater i kamp mot terror" av Tom Bakkeli
  • "Brødre i blodet - i krig for Norge" av Emil Johansen
  • "Jegerånden - å lede i fred, krise og krig" av Eirik Johan Kristoffersen
  • "Med mandat til å drepe - norske skarpskyttere i Afghanistan forteller"
  • "Gud er norsk - soldatene fra fredsnasjonen" av Aslak Nore
  • "Elitesoldat - i krig på fremmed jord" av Thomas Rathsack