Krigsdagbøker 1939-1945

av (forfatter) og Lene Sandvold Evensen (oversetter).

Cappelen Damm 2016 Heftet

Utgivelsesår 2016

ISBN13 9788202510350

EAN 9788202510350

Omtalt tid 1939-1945

Omtalt sted Sverige

Omtalt person Astrid Lindgren

Den dagen Tyskland gikk inn i Polen, giftet min mormor seg med min morfar. Det var sikkert en av hennes lykkeligste dager i livet. Astrid Lindgren skrev krigsdagbøker, og en av tankene hennes denne dagen var "Gud hjelpe vår vanviddrammede planet". Astrid Lindgren bodde med mann og barn i Stockholm da krigen brøt ut. Hun var ennå ikke blitt forfatter, men hun skrev krigsdagbøker. "Krigsdagbøker 1939-1945" av Astrid Lindgren er en sterk og personlig skildring av hvordan krigsårene påvirket mennesker som opplevde den. Anbefales!

Interessant å lese om livet i Sverige under 2.verdenskrig, og om Astrids mange tanker og følelser. Samtidig satt jeg med en klump i magen over velstanden Astrid beskriver i Sverige, mens hele Europa sulter og fryser seg til døde. Henne oppramsing av hva de spiser i alle sammenhenger er ganske smakløst og også hvordan de tilsynelatende feirer jul, nyttår, bursdager upåvirket av tragedien ellers i verden. Astrid preges tidevis av veldig dårlig samvittighet, samtidig som hun er veldig opptatt av sin egen eksistens og sin egen familie....egentlig ganske likt situasjonen i verden i dag,når jeg tenker meg om. Som norsk og stolt av våre utrolige og fantastisk modige motstandsfolks innsats under 2,verdenskrig , så var det også en bok som fikk meg til å tenke at feighet og letteste motstands veg ikke er lett å like. Kanskje lett for meg å si som ikke har opplevd krig, bare tanker jeg hadde mens jeg leste. Anbefaler absolutt å lese boka.

Det er noe eiendommelig med våren i år; det er umulig ikke å glede seg over den, men samtidig føles det enda mer uutholdelig å tenke på at mennesker dreper hverandre mens sola skinner og blomstene spirer.

Nasjonalsosialismen og bolsjevismen - det er omtrent som to skrekkøgler i kamp mot hverandre.

Tyskerne snakker om sin "harde, men rettferdige behandling" av polakkene - og da skjønner man. For et hat det kommer til å bli! Verden kommer til slutt til å bli så full av hat at vi alle kveles av det.

For øyeblikket kjempes det i de russiske skoger, i den libyske ørkenen og på solrike Hawaii. Og så begynte det faktisk bare med at tyskerne ville ha Danzig. Det er ikke fritt for at man blir litt svimmel av å tenke på det.

Det fortelles mange historier om danskekongen. Blant annet sies det at da tyskerne planla å innføre jødestjernen i Danmark, etter mønster fra Tyskland, sa danskekongen at han i så fall skulle være den første til å bære den. Det ble ingen jødestjernen i Danmark. Videre fortelles det at da tyskerne ville heise hakekorsflagget på Amalienborg, sa Christian at i så fall ville den umiddelbart blitt tatt ned av en dansk soldat. "Da blir den danske soldaten skutt", sa den tyske øverstkommanderende. "Den danske soldaten er jeg", sa kongen.

Målet er 40 bøker

• "Uro - ei historie om Norges framtid" av Bård Vegar Solhjell
  • "Norges verste nazister - nordmenn og tyskere i Hitlers tjeneste 1940-45" av Bernt Rougthvedt
  • "Mørket er min venn - en grenselos forteller" av Jan Erik Thoresen
  • "Gestaposjefens datter" av Venke H. Fehlis
  • "1917 Petrograd - fanget i den russiske revolusjonen" av Helen Rappaport
  • "Årene med Elizabeth" av Inger Merete Hobbelstad
  • "Gjerningsmenn - hvordan helt vanlige mennesker blir massemordere" av Harald Welzer
  • "Bestefar på rømmen" av David Walliams
  • "Hjertet brenner - roman" av Samuel Park
  • "Bielski-brødrene - beretningen om en jødisk partisangruppe under annen verdenskrig" av Peter Duffy
  • "Denne dagen, et liv - en biografi om Astrid Lindgren" av Jens Andersen
  • "Tilfellet Blumenfeld - thriller" av Espen Holm