Krigere og diplomater

på innsiden av Forsvarets spesialkommando

Kagge 2013 Innbundet

Forsvarets Spesialkommando (FSK) er den ene av to spesialstyrker i Forsvaret. De har vært i skarpe operasjoner utenlands siden 1995. Først på Balkan, de siste ti årene i Afghanistan. Mange av operasjonene FSK har deltatt i, er av svært sensitiv karakter og lite har foreløpig vært kjent om deres virksomhet. Verken regjeringen eller Forsvaret har i særlig grad bidratt til å gi innsyn i operasjonene som skjer på vegne av Norge på den globale arena. Tom Bakkeli har som første og eneste journalist fått anledning til å komme på innsiden av et av Norges råeste miljøer. Vi følger Norges ypperste krigere på oppdrag verden rundt, og får et unikt innblikk i hverdagen til norske spesialsoldater og deres kamp mot verdensfredens fiender.

Forlag Kagge

Utgivelsesår 2013

Omtalt sted Norge Afghanistan Balkan

I skvadronene kommer de nye spesialjegerne inn i et miljø med en velutviklet humor. Miljøet er positivt ladet. Alle er innstilt på å løse oppdragene de får, uansett. Det er ikke bare lov å tenke utradisjonelt, det er forventet av alle spesialjegerne at de skal komme med forslag til gode løsninger. Som en spesialjeger sier: “Kverna går konstant. I planleggingsfasen kaster vi frem ideer, ingen er redde for å drite seg ut. Plutselig kommer det en kjempeidé som alle går for. Vi har tradisjon for at det kommer nedenfra. Det har hendt at det skjer helt på tampen, og planen må skrives om.”
Humor er viktig av flere årsaker: Latter og ledighet er forløsende for kreativiteten. “Humor er den fruktbare jorda hvor fantasiens frø blir plantet, gror og høstes som kreative og gode løsninger”, skriver tidligere Delta Force-commander Pete Blaber. Historien har vist at det ikke er antallet soldater eller kvaliteten på våpnene som utgjør den største forskjellen i en krig; det er evnen til å tenke bedre og smartere enn motstanderen som alltid er det som fører til seier. “Ved å tillate oss selv å le av verden, og tenke utenfor grensene for vanlig, normal tankevirksomhet, kan vi skape geniale nye løsninger”, sier Blaber.

• "Terrorjegerne - thriller" av Tom Bakkeli
  • "På vår vakt - beretninger fra politiets beredskapstropp" av Malin Stensønes
  • "Mamma forsøkte - fortellinger" av Jens Lapidus
  • "En tøff dag - en innsideberetningen fra Navy SEAL-operasjonen som drepte Osama bin Laden" av Mark Owen
  • "Krigshelten - historien om marinejegeren og etterretningsagenten Trond Bolle" av Rolf J. Widerøe
  • "Norges hemmelige krigere - kommandosoldater i kamp mot terror" av Tom Bakkeli
  • "Brødre i blodet - i krig for Norge" av Emil Johansen
  • "Ulvefellen - spenningsroman" av Aslak Nore